Kapade identiteter

Igår blev jag kontaktad av GT/Expressen som ville veta mer om identitetskapningar. I mitt jobb får jag dagligen kontakt med personer som fallit offer för bedrägerier och får höra mängder om olika livsöden. Det som driver mig framåt i mitt arbete, är att jag varje dag kan göra skillnad för utsatta personer.

Läs GT/Expressens artikel här.

Idag berättade en kollega för mig en historia. Min kollega har tidigare jobbat på sjukhus, och han fick erfara ett fall som har påverkat honom.
Det var ett fall där en person nyligen avlidit, person A. Strax innan person A avled hade någon beställt blommor från en blomsterfirma i persons A´s namn. Blommorna var en begravningskrans adresserad till en annan person: person B.
Person B hade en son. Sonen kunde inte handla på kredit för han hade anmärkningar. Efter lite research visade det sig att person A och B legat på samma sjukhus och att person B dog några dagar innan A. Mellan det att B och A dog, hann B’s son, ta A’s personuppgifteroch beställa en begravningskrans till sin mammas begravning.

Det här en väldigt tragisk historia på många punkter. Vi har uppdaterat vårt ID-skydd så att det även gäller de avlidnas identitet. Det är sådana här historier som jag får berättade för mig, och det gör att vi hela tiden uppdaterar våra tjänster. 

Sophie Gernandt, marknadschef mySafety

Category: 
RSS