Nyckelbricka

Vad händer om jag tappar mina nycklar?

Med hjälp av ID-numret på din nyckelbricka kan vi ta kontakt med dig och skicka dina nycklar till dig med rekommenderat brev. På nyckelbrickan finns en instruktion till upphittaren.

Upphittaren ombedes att skicka nycklarna till oss så att vi kan skicka vidare dem till dig så snabbt som möjligt. Upphittare erhåller även hittelön som bekostas av oss.

Kan jag ge min hittelönen till välgörenhet?

Ja absolut. När du har hittat ett par nycklar kan du välja att skänka 100kr till Barncancerfonden. Väljer du att skänka hittelönen till Barncancerfonden kommer vi dessutom lägga till 10 kr extra.

Hur många får tillbaka sina nycklar?

Så många som 9 av 10 som använder sig av vår nyckelbricka får tillbaka sina nycklar. Om din nuvarande nyckelbricka är sliten ber vi dig kontakta vår kundservice på 08-505 530 00 så vi kan skicka ut nya till dig.

Varför delar mySafety ut kostnadsfria Nyckelbrickor?

Vi på mySafety vill att så många som möjligt kostnadsfritt ska få prova på vardagssäkerhet och vår Nyckelbricka med returservice.

Vi på mySafety erbjuder därför en 6 månaders prova-på-period utan förpliktelser. Under prova-på-perioden får man också ta del av erbjudanden kring andra produkter och tjänster som mySafety erbjuder.

Hur stor är hittelönen när man lämnar in nycklar eller förlorade värdesaker?

Hittelönen är 100 kr. Du kan då välja mellan ett lottpaket eller att skänka 100 kr till Barncancerfonden.

Varför måste jag uppge mitt personnummer när jag vill prova på en Nyckelbricka?

Vi värderar nycklar som värdehandlingar, vilket innbär att vi inte vill att dessa hamnar i fel händer.

Om nycklarna förloras och kommer in till oss vill vi säkerställa att de skickas tillbaka till rätt person. Vi skickar alltid nycklarna i Rekommenderat Brev till folkbokföringsadressen.

Hur betalas hittelönen ut?

Om/när du hittat ett par nycklar ska du ringa till oss på 020-42 42 42 och uppge serienumret på nyckelbrickan, ditt namn och telefonnummer så vi kan kontakta dig.

När de upphittade nycklarna kommit in till oss kommer vi kontakta dig för utbetalning av hittelönen.

Hur får jag tillbaka mina nycklar?

Med hjälp av ID-numret på din nyckelbricka kan vi ta kontakt med dig och skicka dina nycklar till dig med rekommenderat brev. Om du inte hämtar ut nycklarna, skickar vi dig ett brev för att informera om att dina nycklar finns hos oss. På nyckelbrickan finns en instruktion till upphittaren. Upphittaren ombedes att skicka nycklarna till oss så att vi kan skicka vidare dem till dig så snabbt som möjligt. Upphittare erhåller även hittelön som bekostas av oss.

Vad gäller om jag väljer att förlänga Nyckelbrickan och tecknar ett avtal med mySafety?

Som med alla tjänster man tecknar ett avtal för är det viktigt att du läser igenom de villkor som gäller. Vad gäller Nyckelbrickan får du då en elle flera unika och personliga nyckelbrickor.

Om du tappar nycklarna med brickan och någon hittar den skickar de tillbaka dem till oss och du får tillbaka dina nycklari rekommenderat brev. Villkoren för Nyckelbrickan hittar på vår hemsida.

Jag har hittat nycklar med er nyckelbricka, vad gör jag?

Om du skulle hitta ett par nycklar med vår nyckelbricka på ber vi att du skickar dem till oss så snabbt som möjligt. Ring först vår Jour på 020-42 42 42 och uppge serienumret på nyckelbrickan, ditt namn och telefonnummer. Så att vi sen kan betala ut hittelön till dig.

Vad gör jag om jag inte vill förlänga min Nyckelbricka?

Om du inte vill förlänga returservicen för Nyckelbrickan efter att prova-på-perioden löpt ut bortser du från erbjudandeutskicket och lämnar det obetalt.

Du behöver inte heller tänka på att meddela oss eller lämna tillbaka nyckelbrickan. Nyckelbrickan avaktiveras automatiskt.

Jag har tappat mina nycklar. Hur gör jag nu?

När vi får in upphittade nycklar skickas dessa ut i Rekommenderat Brev till din folkbokföringsadress, i samband med utskicket skickas ett SMS om aviseringen.

Om nycklarna inte hämtas ut kommer ett brev skickas till dig för information om att vi har fått in nycklarna och önskar komma i kontakt med dig.

Vad händer efter att prova-perioden på 6 månader för nyckelbrickan löpt ut?

Efter att prova-på-perioden på 6 månader har löpt ut skickar vi ett erbjudande med inbetalningskort.

OBS! Endast ett erbjudande. Du hittar även information hur du ska göra om du inte vill fortsätta med tjänsten. Du behöver bara bortse från erbjudandeutskicket och lämnar det obetalt.

Vi skickar även en påminnelse på erbjudandet för att se till att någon inte oavsiktligt missar att teckna ett avtal för tjänsten. 14 dagar efter det andra utskicket avregistreras den kostnadsfria nyckelbrickan.

Min spärrservice (fd Mina Sidor)

Jag kan inte logga in med BankID på Min spärrservice?

För att kunna logga in på Min spärrservice behöver du ha en uppdaterad webbläsare. Läs mer om vilka webbläsare vi rekommenderar här.

Du behöver även ha ett fungerande BankID. Läs mer om hur du skaffar det här.

Om du har problem med att logga in med BankID hänvisar vi till BankIDs hemsida

Hur loggar jag in på Min spärrservice?

Du kan enkelt logga in via BankID. Om du inte har BankID kan du istället registrera dina värdehandlingar hos oss via e-post, telefon eller registreringsblankett, som du skickar du till oss per post. Registreringsblanketten hittar du på hemsidan, under mysafety.se/villkor.

På BankIDs hemsida kan du även läsa mer om BankID och hur du kan skaffa det.

För att kunna logga in på Min spärrservice behöver du även ha en uppdaterad webbläsare. Läs mer om vilka webbläsare vi rekommenderar här

Vad är Min spärrservice?

Min spärrservice har nu ersatt Mina sidor.

På Min spärrservice kan du registrera dina värdehandlingar – så som ID-handlingar, betal- och kreditkort, medlems- och bonuskort och gymkort. Det innebär att du är bara ett samtal bort när du måste spärra dina värdehandlingar. 

 

Betalning

Hur lång tid tar det för min betalning att komma in?

Det tar vanligtvis ungefär 2-4 bankdagar (helgfria vardagar) för din betalning att registreras hos oss. Du kan alltid kontakta vår kundservice på 08-505 530 00, alla helgfria vardagar kl 8-18. Eller info@mysafety.se för att se om din betalning har kommit in till oss.

Vad har ni för betalningsalternativ?

De flesta av våra försäkringar kan du ha på månadsbetalning eller årsbetalning.

Utöver pappersavi kan du betala vi autogiro eller e-faktura för dina månadsbetalningar - då slipper du även aviavgiften på 19kr.

Här kan du läsa mer om våra betalningsalternativ.

 

Jag saknade täckning på kontot när pengarna skulle dras via autogiro, vad händer nu?

Om det inte finns täckning på ditt bankkonto vid dragningsförsöket via autogiro kommer fler dragningsförsök göras dagarna därpå. Då gör det max 3 dragningsförsök. Om det fortfarande inte finns täckning på ditt bankkontot vid de nya dragningsförsöken skickas en påminnelse med påminnelseavgift per post till dig.

Jag har flyttat och får inte min faktura till rätt adress.

Om du har flyttat är det bra att du så snart som möjligt meddelar oss detta så att vi kan uppdatera din fakturaadress. 

Kontakta kundservice här för att meddela oss din nya adress. 

Har jag samma OCR-nummer varje månad?

Betalar du månadsvis har du alltid samma OCR-nummer.  Om du däremot har en årsfaktura skiljer sig OCR-numret från år till år. Har du frågor gällande din faktura eller saknar betaluppgifter kontakta vår kundservice på 08-505 530 00. Vi har öppet alla helgfria vardagar kl. 8-18.

Mina fakturor har gått till inkasso, hur gör jag nu?

En faktura skickas till inkasso om du ligger efter med två månadsbetalningar eller om du inte har betalat påminnelseavgifterna för två månader.

Innan fakturan skickas till Inkasso får du även en slutfaktura skickad till dig. Om du anser att inkassot är felaktigt kontakta vår kundservice snarast på antingen info@mysafety.seeller 08-505 530 00.

Varför har jag fått en påminnelse på en faktura jag redan betalat?

Antagligen har påminnelsen skickats ut precis innan vi fick in din betalning. Då det tar några bankdagar för oss att få betalningen.

Om du nyligen betalat, dubbelkolla att Plusgiro-kontot och OCR-numret på inbetalningen stämmer mot fakturan. Stämmer betalningsuppgifterna så bör du kontakta vår Kundservice här för att säkerställa att vi har fått din betalning. 

När får jag min faktura?

Vi skickar din faktura mellan den 12:e och 18:onde varje månad och når dig vanligtvis 4 dagar efter det. Om du tecknat din försäkring eller tjänst hos oss i mitten eller slutet på en månad kan det vara så att du får betala i efterskott och får därmed din faktura först månaden efter.  

Hur ansluter jag mig till autogiro?

Det gör du enkelt på hemsidan under Kundservice och Autogiro här.

Du kan ansluta på två olika sätt:

1. Du kan göra det tillsammans med Bank-ID direkt på hemsidan
2. Fyll i ditt personnummer eller kundnummer så skickar vi dig en autogiroblankett, som du fyller i, skriver under och skickar iväg.

Hur avslutar jag mitt autogiro?

Du gör detta själv via din internetbank eller kontakta din bank. Vi kan tyvärr inte göra det åt dig.

Jag får alltid fakturan så sent, varför?

Vi skickar din faktura mellan den 12:e och 18:onde varje månad. Vi skickar den med B-post och den kommer vanligtvis fram till dig inom 4 dagar. 

Jag har fått en slutfaktura. Hur gör jag nu?

Om du har fått en slutfaktura från oss och behöver hjälp att tyda den är du välkommen att  kontakta vår Kundservice här så hjälper vi dig. 

Jag har fått en slutfaktura. Vad är det?

En slutfaktura skickas ut då ordinarie månadsbetalningar är försenade eller inte betalats alls. En slutfaktura sammanfattar även de kommande batalningarna för resterande månader av din försäkringsperiod.

Om du har fått en slutfaktura från oss och behöver hjälp att tyda den eller få bekräftat vilket belopp du behöver betala till oss är du välkommen att kontakta vår Kundservice här så hjälper vi dig. 

 

 

Jag har nyligen anslutit till autogiro. Hur vet jag att det funkar?

Beroende på om du ansökt om autogiro via din bank digitalt eller via en postal blankett kan det ta lite olika lång tid innan den registreras. Därmed kan det vara så att du hinner få och ska betala en månadsfaktura till innan registreringen gått igenom. 

Och om du är osäker eller vill kontrollera att din ansökan registreras är du välkommen att kontakta vår kundservice här.

 

Kan jag flytta fram förfallodatum på min faktura?

Nej, tyvärr så kan vi inte flytta ditt förfallodatum på en specifik månadsfaktura. Däremot kan vi ändra utskriftsdatum på din faktura mellan 12:e och 18:onde varje månad, vilket resulterar i olika förfallodatum.

Kontakat oss om du vill att vi ska justera utskriftsdatum och därmed förfallodatum för dina kommande månadsfakturor. 

Har du en årsfaktura så kan du kontakta vår kundservice här så ser vi över möjligheten att senarelägga din betalning.

 

 

Registrering

Kan jag registrera värdehandlingar på annat sätt än via Min spärrservice?

Om du inte vill eller kan logga in med BankID för att registrera dina värdehandlingar på Min spärrservice kan du istället registrera via e-post, telefon eller registreringsblankett. Registreringsblanketten hittar du på hemsidan, under mysafety.se/villkor och skickas sedan till oss via post

Kostar det något extra att lägga till kort och mobiltelefoner?

Nej det kostar ingenting att registrera till dina värdehandlignar. Vi rekommenderar att registrera värdehandlingarna för att underlätta spärrhanteringen så att inget kort glöms bort i samband med en förlust. Enklast gör du det på vår hemsida, på Min Spärrservice.

Varför behöver jag inte ange några kortnummer när jag registrerar kort?

När vi spärrar värdehandlingar görs detta via ditt personnummer och därmed behöver du inte lämna ut känsliga kortuppgifter. Om du har flera kort hos samma utställare behöver vi kontrollsiffror för att säkerställa att vi spärrar rätt kort, det vi efterfrågar då är de 4 sista siffrorna i kortnummret, dessa kan du även hitta på kvitton där du använt kortet för betalning.

Hur registrerar jag ett företagskort?

När du registrerar ett företagskort behöver vi även organisationsnummer för att kunna utföra spärren.

Tänk på att företaget oftast har flera kort registrerade, så vänligen registrera kontrollnummret som är de 4 sista siffrorna i kortnummret för att kunna säkerställa att rätt kort spärras.

Om du registrerar kortet genom en registreringsblankett fyller du i kontrollsiffrorna i kolumnen "KS", vilket betyder kontrollsiffra

Måste jag registrera mina kort och värdesaker?

Nej detta är inget krav, dock rekommenderar vi det eftersom det underlättar om du skulle förlora t ex din plånbok. Om värdehandlingarna redan finns registrerade går det snabbare att lokalisera och spärra de kort som är borta samt säkerställa att inget kort glöms bort.

Hur registrerar jag mitt körkort, pass eller ID-kort?

Registrerar du digitalt via Min spärrservice väljer du den handling du vill registrera. Handlingen registreras då för det personnummer du anget vid inloggning med ditt BankID. 

Om du registrerar via en registreringsblanket anger du UC/DB som utställare. UC står för Upplysningscentralen och DB för Dun & Bradstreet. Dessa två företag har hand om kreditupplysning. Ifall du t.ex. förlorar ditt körkort är det hos dem vi gör en förlustanmälan. Det går då inte att söka kredit i ditt namn förrän denna anmälan hävs. Hävningen kan enkelt göras med hjälp av en talong du erhåller av UC och DB.

 

Varför kan jag inte se mina familjemedlemmars registrerade kort när jag loggar in?

Eftersom vi spärrar alla dina kort med hjälp av ditt personnummer måste vi separera alla användare.

Därför måste varje person logga in med sitt eget personnummer och lösenord. Saknar ni lösenord kontakta du vår Kundservice via e-post på info@mysafetyse. eller telefon 08-505 530 00.

Vad är mobilens IMEI-nummer?

Det är mobiltelefonens interna serienummer. Detta får du fram genom att trycka in koden: *#06# (stjärna, fyrkant, noll, sex, fyrkant). Ett annat alternativ är att ta bort skalet och lyfta på batteriet så finns det där bakom. På en del nyare telefoner hittar du IMEI-numret på baksidan av telefonen. 

Med hjälp av IMEI-numret går det att spärra själva mobiltelefonen så att den blir obrukbar för andra även om SIM-kortet byts ut.

Vad betyder fältet ”KS” på registreringsblanketten?

"KS" är en förkortning av "kontrollsiffra". Det är de 4 sista siffrorna i kortnumret (på framsidan av kortet).

Detta fält behöver du endast fylla i om kortet är ett företagskort eller om ni har flera kort av samma utställare. Då vi måste kunna särskilja korten vid en eventuell spärr.

Hur gör jag för att registrera eller uppdatera mina kort och/eller mobiltelefoner?

Det smidigaste sättet att registrera eller uppdatera dina kort/mobiltelefoner är att göra det digitalt på Min spärrservice.

Det går också bra att fylla i registreringsblanketten. Den skickar du till oss per post. Registreringsblanketten hittar du på hemsidan, under mysafety.se/villkor.

Hur hittar jag rätt Fakturautställare när jag ska registrera ett kreditkort?

Fakturautställare är normalt sett den bank du får din kreditkortsfaktura från och som samarbetar med kortutställaren för att tillhandahålla ditt kreditkort. Exempel kan vara Entercard, IKANO Bank, Santander Consumer Bank eller SEB.

Tips är att gå in på företagets hemsida, oftast kan du hitta information om vem som är utställare. Har du faktura för transaktioner kan det även stå där. Det är inte alltid helt lätt att hitta då många kreditkort och medlemskort har en annan bank som utgivare för kortet. Hittar du inte rätt utställare eller kort så kontakta oss på kundservice på 08-505 530 00 eller via info@mysafety.se.

 

SpärrService

Hur lång tid tar en spärr?

Om de uppgifter vi fått från dig är korrekta vid förlusttillfället sker spärren inom fem minuter. Vi prioriterar alltid värdehandlingar som bank- och kreditkort samt ID-handlingar, och därefter medlemskort.

Skulle någon uppgift vara felaktig tar vi genast kontakt med dig för att kunna genomföra spärren.

Kan ni hjälpa mig att spärra även om jag inte registrerat mina värdehandlingar?

Självklart kan vi hjälpa dig att spärra alla dina kort även om dessa inte är registrerade. Dock får du räkna med att det tar lite längre tid då vi först måste registrera dina handlingar innan vi kan spärra dem.

Därför är det alltid bäst om du har registrerat dina värdehandlingar innan tex via Min spärrservice innan något händer. Kontakta gärna vår Spärrjour på 020-424242 så hjälper vi dig att spärra det du har förlorat.

Beställer ni nya kort åt mig när jag spärrar mitt/mina kort?

I vissa fall kan vi göra det. Av säkerhetsskäl kräver dock de flesta kortutställare och banker att du själv beställer nya kort. Efter att du spärrat dina kort via oss skickar vi dig en bekräftelse, en så kallad spärrapport, hem till dig. I spärrapporten finns information om vilka kort som spärrats och vilka nya kort som eventuellt har beställts till dig av oss. 

Får jag prata med en telefonsvarare om jag behöver spärra efter kontorstid?

Nej, vår spärrsjour är öppen dygnet runt, året om. Du når den på 020-42 42 42. Vår kundservice, som hanterar övriga ärenden är öppen alla helgfria vardagar kl 8-18

Kostar det något extra att spärra?

Nej, det kostar inget extra att spärra sina kort, identitetshandlingar eller mobiltelefon och abonnemang. Spärrservice ingår i vår Spärrserviceförsäkring och numera även i vårt Förmånspaket. Du kan använda dig av tjänsten så många gånger du behöver utan några extra kostnader. Du regisserar dina värdehandlingar på Min Spärrservice

Går det att häva en spärr i efterhand?

Nej. Det går tyvärr inte att häva en spärr. Du kan som kund själv endast häva spärr på mobiltelefoner samt ID-handlingar. Kontakta aktuell utställare för mer information.

Spärras alla kort när jag ringer in eller går det att spärra ett kort åt gången?

Självklart spärrar vi endast de kort du har förlorat. När du ringer in får du alltid tala med en kundservicehandläggare som frågar vilka kort du har blivit av med.

Vilket nummer ringer jag om jag behöver spärra mina kort när jag befinner mig utomlands?

Ring +46 8 20 11 90 om du är utomlands och vill spärra dina kort. 020-numret fungerar inte från utlandet.

Hur går en spärr till?

En spärr görs enkelt och smidigt så här:  Ring oss på 020-42 42 42. Vi går tillsammans igenom vilka värdehandlingar du har förlorat och som ska spärras. Vi går också igenom hur och var förlusten upptäcktes för att informera utställare. Om du har registrerat dina kort och värdehandligar hos oss, via mail, telefon eller här på hemsidan på Min spärrservice så går det snabbare och smidigare när väl en spärr ska göras.

Vi spärrar alla dina förlorade kort, värdehandlingar och värdesaker så snabbt som möjligt efter avslutat samtal. Oftast inom ett par minuter.  Om möjligt hjälper vi dig att beställa nya kort. Vissa kortutställare och banker kräver att du gör detta själv. Vi kan även spärra din mobiltelefon och surfplatta med tillhörande abonnemang. Skulle vi inte hitta någon värdehandling som du förlorat återkopplar vi till dig för att säkerställa att det inte är registrerat hos en annan utställare.

Du får en spärrapport hemskickad till dig efter att spärren har genomförts. Det är bra om du har tagit fram personuppgifter eller kundnummer när du ringer samt vilka kort har du tappat/förlorat och IMEI-nummer till din mobiltelfon/läsplatta.

Övrigt

Vad innebär det att mySafety är försäkringsförmedlare?

mySafety Försäkringar AB (mySafety) är ett försäkringsförmedlingsföretag.

Detta innebär att Finansinspektionen utövar tillsyn över att mySafety och deras försäkringsförmedlare uppfyller alla legala krav för att få bedriva försäkringsförmedling. Om du vill kontrollera en viss förmedlare, kontakta Finansinspektionen på telefonnummer 08-408 980 00.

mySafety Försäkringar är även registrerat som försäkringsförmedlare hos Bolagsverket. Klicka här för att läsa mer om mySafetys tillstånd som försäkringsförmedlare.

Kan jag frysa/pausa mitt abonnemang/faktura

Nej, vi har tyvärr ingen möjlighet att frysa eller pausa ditt abonnemang och tillhörande faktura. Tjänsten löper på enligt avtalsperioden och kan avslutas i samband med avtalsperiodens slut. 

När får jag mina försäkringsbrev?

Försäkringsbreven skickas till dig så snart din beställning registrerats. Om du har den digitala brevlådan Kivra får du dina försäkringsbrev dagen efter tecknandet i Kivra (vardagar). Om du inte har Kivra skickas dina försäkringsbrev via post och du får dom då ca. 5 dagar efter din beställning. 

Här kan du läsa om hur du kan få din post digitalt från oss.

Varför har jag fått två försäkringsbevis i mitt namn för samma försäkring?

När du tecknade din försäkring valde du även att medförsäkra en till person, eftersom det är du som är försäkringstagare står båda försäkringsbreven i ditt namn.

Jag har flera medförsäkrade i min försäkring, hur ser jag vilka det är?

Ring vår kundservice på 08-505 530 00 eller kontakta oss via info@mysafety.se så hjälper vi dig.

Villkor

Var hittar jag villkor till min försäkring?

Fullständiga försäkringsvillkor för våra samtliga försäkringar hittar du i vårt arkiv för Villkor och blanketter här.

Min bevakning

Hur hjälper ni mig vid en ID-kapning?

Om du har vår ID-skyddsförsäkring så bevakar vi ditt personnummer för kreditförändringar, t.ex. att det har tagits ett lån, beställts ett mobilabonnemang eller gjorts en adressändring. Vi bevakar även din identitet online, dygnet runt. Vi skannar av mängder av data för att snabbt upptäcka om dina inloggningsuppgifter och ditt personnummer hamnar i orätta händer, och larmar dig om en förändring har skett.

Larmet kan ske via sms eller e-post. När du får ett larm av oss så får du även rekommendationer för hur du ska gå tillväga, beroende på vad som har skett.

Har någon missbrukat din identitet kommer ditt ärende att bearbetas av vår ID-skyddsavdelning, som påbörjar en utredning tillsammans med dig. Vi kommer att hjälpa dig att bestrida eventuella krav eller fakturor som du har fått, och hjälpa dig att återställa din identitet.

Om du misstänker att du blir utsatt för en ID-kapning är du självklart välkommen att ringa till oss så hjälper vi dig. Vår spärrlinje är öppen dygnet runt: 020-42 42 42.

Hur aktiverar jag bevakningsdelen i min ID-skyddsförsäkring?

Här finns instruktioner för hur du aktiverar din ID-skyddsbevakning. Självklart är du välkommen att ringa vår kundservice på telefon 08-505 530 00 om du behöver hjälp med aktiveringen.

När är mitt ID-skydd aktivt?

Ditt ID-skydd är aktivt från den dagen du tecknar vår ID-skyddsförsäkring. Följ instruktionerna för hur du aktiverar din ID-skyddsbevakning här.

Hur får jag larm och notiser?

För att få bästa möjliga ID-skydd behöver du aktivera din bevakning och vara noga med att verifiera ditt mobilnummer och din e-postadress. Om något händer kommer du då få larm och notiser med rekommendationer av oss om något händer.

På vilka sätt är den nya plattformen bättre?

På vår nya plattform för ID-skyddsbevakning loggar du in med BankID, vilket både är enklare och säkrare. Du kan även ha flera e-postadresser bevakade på den nya plattformen.

Jag behöver ändra mina uppgifter. Hur gör jag?

Om du behöver ändra dina uppgifter så kan du enkelt göra det på bevakningstjänsten myalert.mysafety.se. Klicka på ditt namn högst upp till höger, och välj sedan profilinställningar. Du loggar in med BankID för din säkerhets skull.

Hur kan jag få mer information om ID-skyddsbevakning?

Du är alltid välkommen att ringa vår kundservice på telefon 08-505 530 00 om du behöver mer information om ID-skydd och vår bevakning.

Läs mer om hur din bevakning går till

ID-skydd

Hur aktiverar jag bevakningsdelen i min ID-skyddsförsäkring?

När du tecknat din ID-skyddsförsäkring skickar vi ut ett brev hem till dig med information om hur du aktiverar din bevakningstjänst.

Följ instruktionerna i brevet eller ring oss på mySafety om du vill att vi ska hjälpa dig med aktiveringen. Om du inte har fått ett brev inom 14 dagar så kontakta vår kundservice på 08-505 530 00 så hjälper vi dig.

När är mitt ID-skydd aktivt?

Ditt ID-skydd är aktivt från den dagen du tecknat vår ID-skyddsförsäkring. För att aktivera bevakningsdelen av id-skyddsförsäkringen följ instruktionerna i det brev du får hem med uppgifter om aktivering av bevakningstjänsten. Du är alltid välkommen att ringa om du vill att vi ska hjälpa dig med aktiveringen.

Kan någon mer än jag själv stå med på min ID-skyddsförsäkring?

Du kan medförsäkra en person på din ID-skyddsförsärking för endast 49 kr extra per månad. Det innebär att den medförsäkrade personen får samma trygga bevakning och lika bra försäkringsskydd som du själv vid en ID-kapning. 

Priset för den försäkrade personen läggs till på din månadsavgift. Kontakta oss för att registrera en medförsäkrad redan idag!

Hur hjälper ni mig vid en ID-kapning?

Om du har vår ID-skyddsförsäkring så bevakar vi ditt personnummer. När vi får information om att det har skett en kreditförändring, till exempel att det har tagits ett lån, beställts ett mobilabonnemang eller gjorts en adressändring, så meddelar vi dig om att en förändring har skett.

Det kan ske via sms eller mail. Har någon missbrukat din identitet kommer ditt ärende att bearbetas av vår ID-skyddsavdelning som påbörjar en utredning tillsammans med dig. Vi kommer att hjälpa dig att bestrida eventuella krav eller fakturor som du har fått samt hjälpa dig att återställa din identitet.

Om du misstänker att du blir utsatt för en ID-kapning är du självklart välkommen att ringa till oss så hjälper vi dig. Vår spärrlinje är öppen dygnet runt: 020 – 42 42 42.

Uppsägning

Hur säger jag upp min försäkring?

När du tecknar en försäkring hos oss har försäkringen en försäkringsperiod/avtalsperiod på 12 månader. 

Försäkringen förnyas inte automatiskt, utan när försäkringsperioden närmar sig sitt slut kommer du att få ett erbjudande från oss om att förnya din försäkring med ytterligare en försäkringsperiod på 12 månader. Om du inte önskar att förnya din försäkring så kan du bortse från erbjudandet genom att inte betala förnyelsen. Försäkringen avslutas då automatiskt. 

Betalar du dina försäkringar med autogiro så är det viktigt att du kontaktar oss vid förnyelsen och meddelar oss att du inte önskar att förnya din försäkring. Skulle du missa att kontakta oss i tid så tillämpar vi 90 dagars ångerrätt från det att försäkringen förnyades. 

 

Du kan när som helst kontakta oss och meddela att du inte önskar ett förnyelseerbjudande vid försäkringsperiodens slut.

Den innevarande avtalsperioden gäller dock som avtalat och måste betalas färdigt i sin helhet. Du kan i vissa fall ha rätt att säga upp försäkringen i förtid om försäkringsbehovet helt har upphört, kontakta oss  i så fall. 

Vid utebliven betalning under pågående avtalsperiod så riskerar du att få påminnelser och att betalningskravet/fakturan går vidare till inkasso. Har du minsta lilla fråga gällande dina försäkringar eller dina betalningar, vänligen kontakta vår kundservice så hjälper vi dig. 

Jag har sagt upp min försäkring men har ändå fått faktura

I de flesta fall tillämplar vi efterskottsbetalning för våra försäkringar vilket innebär att den sista fakturan skickas ut efter de att försäkringen löpt ut.

Känner du dig osäker på om fakturan stämmer, vänligen kontakta vår kundservice via e-post på info@mysafety.se eller telefon 08-505 530 00 så hjälper vi dig.

Hur säger jag upp en försäkring som jag betalar via autogiro?

För att säga upp en försäkring hos oss som du betalar via autogiro måste du kontakta vår kundservice för att ta bort försäkringen. 

 

Skadeanmälan

Vart ska jag skicka min skadeanmälan och begärda handlingar?

Vill du skicka in anmälan eller kompletterande/begärda handlingar per post skickas de till: mySafety Försäkringar, Box 27142, 102 52 Stockholm.

Du kan även göra din skadeanmälan direkt via vår hemsida under Anmäl skada. Där hittar du även skadeblanketter och mer information. 

Vad gör jag om jag råkar ut för en skada?

I de fall du skulle råka ut för en skada som omfattas av mySafetys försäkringar ska du så fort som möjligt anmäla skadan till mySafety.

Skadan anmäls genom att du fyller i en skadeanmälan och skickar den tillsammans med begärda handlingar. Skadeanmälan kan du göra direkt via webben eller ladda ner och skicka in, läs under Anmäl skada här

Ångerrätt

Hur lång ångerrätt har jag?

Du har 14 dagars ångerrätt. Vi tillämpar självklart lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.

Du kan ladda ner Ångerblankett här