Bedrägerierna ökar och bedragare hittar ständigt nya sätt att lura till sig personlig information. Därför är det viktigt att veta exakt vilket skydd din hemförsäkring erbjuder – och vilka begränsningar som finns.
Vad ingår i hemförsäkringens ID-skydd?
De flesta hemförsäkringar erbjuder viss hjälp vid ID-kapning, men skyddet varierar beroende på försäkringsbolag. Vanligtvis ingår:
- Rådgivning kring vad du ska göra om du drabbas av en ID-kapning
- Hjälp att bestrida obehöriga fakturor vid bedrägeri
- Juridiskt stöd för att återställa din identitet
Även om detta kan ge viss trygghet är skyddet ofta begränsat och saknar viktiga förebyggande åtgärder.
Vad saknas i hemförsäkringens ID-skydd?
ID-skyddet som ingår i hemförsäkringen täcker sällan:
- Bevakning av dina personuppgifter för att upptäcka misstänkt aktivitet i tid
- Skydd mot andra bedrägeriformer, som nätfiske (phishing), telefonbedrägerier (vishing) och kortbedrägeri
- Automatiska larm som varnar dig om misstänkt bedrägeri
Många bedrägerier handlar om att kriminella får tillgång till dina kontouppgifter eller manipulerar dig att agera på falsk information. Något som sällan ingår i hemförsäkringens ID-skydd.
Så skyddar du dig mot bedrägerier
Lyckligtvis finns det många saker du själv kan göra för att minska risken att drabbas av ID-kapning eller andra bedrägerier. Här är fyra säkerhetsåtgärder som är bra att använda sig av:
- Aktivera tvåfaktorsautentisering för att minska risken att obehöriga får tillgång till dina konton.
- Var försiktig med länkar i SMS och mejl. Bedragare skickar ofta falska meddelanden för att lura dig att klicka eller logga in med känslig information.
- Kontrollera kreditupplysningar regelbundet för att upptäcka obehöriga lån eller kreditansökningar i ditt namn.
- Använd digitala bevakningstjänster som varnar dig om din information hamnar i fel händer.
Genom att kombinera hemförsäkringens ID-skydd med egna säkerhetsrutiner, och eventuellt ett kompletterande skydd, kan du minska risken att drabbas av bedrägerier.