Anmäl skada
  • Tips och råd

Skydda dig mot ID-kapning – så minskar du risken att drabbas

Har någon köpt varor, handlat på kredit eller tecknat avtal i ditt namn? Då kan du ha blivit utsatt för ID-kapning – ett av Sveriges vanligaste bedrägerier. Här berättar vi allt du behöver veta för att minska risken att det händer dig.

ID-kapning är ett identitetsbedrägeri som kan drabba vem som helst. I denna artikel går vi igenom hur du kan förebygga att drabbas och vad du ska göra om det ändå händer.

Vad är ID-kapning?

ID-kapning innebär att någon använder dina personuppgifter utan lov. Ofta upptäcker du brottet först när det redan är för sent, när en räkning dyker upp eller en kreditupplysning görs i ditt namn.

Bedragare vill komma åt ditt personnummer

En ID-kapning kan gå till på olika sätt. I många fall använder bedragaren ditt personnummer för att exempelvis:

Så skyddar du dig mot ID-kapning

Lyckligtvis kan du skydda dig mot ID-kapning. Här listar vi 10 tips för att undvika att drabbas.

1. Skydda dina personuppgifter

Lämna aldrig ut personnummer, kontonummer eller annan känslig information via mejl, sms eller sociala medier. Inte ens till banken, försäkringsbolaget eller myndigheter.

2. Undvik att säga ditt personnummer högt

Lämna hellre fram din legitimation till butikspersonal än att säga siffrorna högt.

3. Var uppmärksam på kreditupplysningar

Får du brev om en kreditupplysning utan att du ansökt om kredit? Kontakta det företag som gjort förfrågan direkt.

4. Lås din brevlåda

Bor du i hus? Se till att brevlådan är låst för att undvika att någon stjäl din post.

5. Använd digital brevlåda

Med tjänster som Kivra får du känslig post, som fakturor och kreditupplysningar, digitalt och säkert.

6. Förstör känsliga dokument innan du slänger dem

Innan du kastar papper med personuppgifter, som fakturor eller andra viktiga dokument, se till att riva eller strimla dem. Detta gäller oavsett om du slänger dem i soporna eller i pappersåtervinningen.

7. Anmäl bluffmejl, SMS och brev

Misstänker du att du fått ett falskt mejl, sms eller brev – anmäl bedrägeriförsöket direkt.

8. Spärra obehörig adressändring hos Skatteverket

Med e-tjänsten ”Spärra obehörig adressändring” säkerställer du att bara du själv kan ändra din folkbokföringsadress.

9. Handla på säkra webbplatser

Använd e-legitimation och betala på sidor som erbjuder trygg betalning, som Verified by Visa eller Mastercard SecureCode.

10. Aktivera tvåfaktorsautentisering

Att aktivera tvåfaktorsautentisering (2FA) för dina konton ger ett extra skydd. Det kräver både lösenord och en engångskod för inloggning, vilket gör det svårare för obehöriga att komma åt dina konton.

Så gör du om du blivit ID-kapad

Har du upptäckt att någon gjort en kreditupplysning, köpt något eller tagit lån i ditt namn? Då bör du agera snabbt. Följ dessa steg:

1. Polisanmäl direkt

Ring 114 14 eller besök din närmaste polisstation. Ju snabbare du anmäler, desto bättre.

2. Bestrid eventuella fakturor

Kontakta företaget som skickat fakturan och informera dem om bedrägeriet.

3. Spärra ditt personnummer hos kreditupplysningsföretag

Det stoppar fler kreditförfrågningar från att göras i ditt namn.

4. Kontakta din bank

Kontrollera alla transaktioner, spärra kort och se över dina konton.

5. Se till att du är folkbokförd på rätt adress

Dubbelkolla hos Skatteverket att ingen har ändrat din adress.

6. Kontrollera att posten inte eftersänds

Gå in på Svensk Adressändring och säkerställ att posten inte skickas till någon annan.

Var vaksam och agera snabbt

ID-kapning är ett brott som kan ge stora ekonomiska och känslomässiga konsekvenser. Genom att vara medveten om riskerna och vidta förebyggande åtgärder kan minskar du risken att bli utsatt. Kom ihåg att skydda dina personuppgifter, vara vaksam på misstänkt aktivitet och agera snabbt om du misstänker att du blivit utsatt!

Liknande artiklar

Tips och råd