Täcker ID-kapningar & bedrägerier

Oavsett om du blir drabbad en ID-kapning, bedragen via BankID eller om dina kortuppgifter läcker ut och utnyttjas på Darknet står vi på din sida. De flesta typer av finansiella bedrägerier täcks.

Bevakning 24/7

Onlinebevakning på internets dolda sidor av dina person- och kortuppgifter samt e-postadresser.. Tjänsten varnar dig omedelbart om den upptäcker att dina uppgifter har hamnat i fel händer.

 

 

Experthjälp & ekonomisk ersättning

Vi ersätter dig ekonomiskt om någon utnyttjat din identitet eller dina kort- och kontouppgifter. Du får hjälp av jurister och experter på området, och om det behövs tar vi ditt ärende ända upp till rätten.

Mycket mer än bara ett ID-skydd

Dagens bedragare hittar hela tiden nya och kreativa sätt att stjäla identiteter och utnyttja sina offer. Vi tycker inte att någon ska behöva drabbas av ett bedrägeri och i efterhand få reda på att sin försäkringen inte täcker. Tidigare var ofta ett ID-skydd ett tillräckligt skydd, men i och med att dagens bedrägerier blir allt mer komplexa behövs ännu mer omfattande försäkringar. Vårt Bedrägeriskydd hjälper dig vid nästan alla former av bedrägeri du kan bli utsatt för idag. Andra försäkring täcker i regel bara ID-kapningar.

I Bedrägeriskyddet ingår ett aktivt ID-skydd med bevakning dygnet runt och larm. Drabbas du av en ID-kapning får du personlig assistans, ersättningar upp till 250 000 kr och Rättskydd upp till 500 000 kr. Oavsett om det är ett kortbedrägeri, BankID-bedrägeri eller om något shoppat loss på kredit i ditt namn. 

Få hjälp av experter på bedrägerier

  • Proaktiv bevakning av personnummer, betalkortsinformation och e-postadresser över hela världen.
  • Du får larm om dina uppgifter riskerar att användas
  • Om någon obehörig handlar på kredit i ditt namn
  • Snabb spärr av framtida obehöriga kreditköp 
  • Hjälp och ersättning om du blir utsatt för t.ex. BankID-bedrägeri
  • Oavsett var i världen bedrägeriet äger rum
  • Hjälp att betala kvarstående kreditköp och lån i ditt namn
  • Hjälp med att bestrida köp, krediter och fakturor 
  • Även hjälp om dina barn drabbas av ID-kapning
  • Du betalar ingen självrisk
Köp nu

Vi kan ID-skydd och bedrägerier

mySafety var inte bara först med ID-skydd på den svenska marknaden 2009 – vi är numera störst i Norden på ID-skydd, och kan genom vår expertis erbjuda ett mer omfattande Bedrägeriskydd som täcker de allra flesta former av finansiella nätbedrägerier.

Bedragarna hittar hela tiden nya vägar i vår digitala värld. För att ta reda på hur omfattande bedrägeribrotten är och hur det påverkar dig och samhället har vi sedan 2014 årligen tagit fram undersökningar genomförda av Sifo, och vi håller ständigt koll på statistiken från BRÅ.

Anmälda bedrägerier totalt hittills i år: 74 945
Anmälda ID-bedrägerier hittills i år: 10 540
Anmälda kortbedrägerier hittills i år: 26 746

*statistik från BRÅ, juni 2021

Våra kunder berättar

Blev lurad på 75 000 men slapp betala

"Det visade sig att jag blivit ID-kapad och att bedragaren hunnit handla för 75 000 kronor!"

Jonas Så hjälpte vi Jonas

Fick kreditupplysningar från 18 olika företag

"Mysafety hjälpte mig hela vägen. Jag hade inte kunnat tänka mig att ta hand om hela den processen själv."

Peter Se Peters berättelse

Min vän visade sig vara en bedragare

"Jag trodde ju att jag gjorde en kompis en tjänst, men istället skulle det visa sig att jag blev rejält utnyttjad."

Elena Läs om Elenas upplevelse

Varför behöver jag ett Bedrägeriskydd?

Varför behöver jag ett Bedrägeriskydd?

Förut räckte det med ett ID-skydd, men bedrägerier har blivit mer omfattande och bedragarna hittar ständigt nya vägar. Idag är det den vanligaste brottsformen i Sverige. Därför erbjuder vi dig mySafety Bedrägeriskydd – Sveriges enda heltäckande bedrägeriförsäkring. Med den behöver du inte fundera på vilket bedrägeri du blir utsatt för, vi hjälper och försäkrar dig oavsett.

Försäkringen skyddar och hjälper dig mot alla former av nät- och finansiella bedrägerier, såsom Social manipulation, BankID-bedrägerier, Vishing, ID-kapning, kortdebitering samt kontodebitering. Helt enkelt de flesta former av bedrägerier. Skulle olyckan vara framme, kan du lita på att våra jurister stöttar dig hela vägen och står på din sida vid eventuella tvister och överklaganden.

Jag har ID-skydd i min hemförsäkring, behöver jag ytterligare en försäkring?

I många fall täcker hemförsäkring bara när du redan har drabbats av en ID-kapning. Bevakning av din identitet och assistans av egen handläggare ingår till exempel många gånger inte. Hjälpen du kan få är ibland begränsad och det skiljer en hel del mellan olika ID-skydd. Kolla noga villkoren i din hemförsäkring och jämför med vårt Bedrägeriskydd. 

Med mySafetys Bedrägeriskydd behöver du aldrig betala någon självrisk, medan självrisken för rättsskyddet i en vanlig hemförsäkring kan uppgå till 20-25% av de juridiska ombudskostnaderna. 

Hur hjälper ni mig om jag råkar ut för bedrägeri och ID-kapning?

Om du har vårt Bedrägeriskydd så bevakar vi ditt personnummer för kreditförändringar, t.ex. att det har tagits ett lån, beställts ett mobilabonnemang eller gjorts en adressändring. Vi bevakar även din identitet online, dygnet runt. Vi skannar av mängder av data för att snabbt upptäcka om dina inloggningsuppgifter och ditt personnummer hamnar i orätta händer, och larmar dig om en förändring har skett. Dessutom bevakar vi dina konto- och kreditkort, så att vi kan larma dig om någon olovligen använder dina kortuppgifter.

Vad är en ID-kapning / ID-stöld?

ID-kapning, Identitetskapning eller ibland kallat ID-stöld är idag ett av Sveriges vanligaste brott. En ID-kapning innebär att någon använder dina uppgifter i bedrägerisyfte, för att köpa eller göra saker i ditt namn. Det kan vara med ditt personnummer, namn, ID-handling, inloggningsinformation eller e-post.

Läs mer om vad en ID-kapning innebär

Kan en ID-kapning förhindras?

En ID-kapning är tyvärr svår att förhindra. Däremot kan man bromsa digniteten av den om man upptäcker den på ett tidigt stadium. 

Möjligheterna till att upptäcka den i tid ökar med mySafety Försäkringar ID-skyddsförsäkring. I den får du en global bevakning av din identitet online – dygnet runt. Vi scannar mängder av data för att snabbt upptäcka om dina inloggningsuppgifter och ditt personnummer hamnar i orätta händer. Lika så bevakas ändringar av din adress och kreditupplysningar. På så sätt får du informationen i tid och tillsammans kan vi spärra dina personuppgifter och minska risken att bedrägerierna fortlöper. 

Hur får jag larm från er om mina uppgifter har kommit i orätta händer?

Larmet kan ske via sms eller e-post, så du måste verifiera din e-postadress och ditt telefonnummer i bevakningen för att kunna få larm. När du får ett larm av oss så får du även rekommendationer för hur du ska gå tillväga, beroende på vad som har skett. 

Har någon missbrukat din identitet kommer ditt ärende att bearbetas av vår bedrägeriavdelning, som påbörjar en utredning tillsammans med dig. Vi kommer att hjälpa dig att bestrida eventuella krav eller fakturor som du har fått, och hjälpa dig att återställa din identitet.

Om du misstänker att du blir utsatt för bedrägeri är du självklart välkommen att ringa till oss så hjälper vi dig. Vår spärrlinje är öppen dygnet runt: 020-42 42 42.

Hur fungerar onlinebevakningen?

Dina uppgifter bevakas online - dygnet runt, på både öppna internet samt på internets dolda sidor (Deep Web och Darknet).  E-postadresser, personnummer, betal- och kreditkortsnummer med CVC koder, eller annan persondata är nämligen hårdvaluta för kriminella och finns ofta tillgängligt Deep Web och Darknet pga datorläckor eller när en sajt blir hackad. Dina uppgifter kan sedan användas för att begå brott och bedrägerier. 

Följande görs för att bevaka dina personuppgifter, konto- och kredituppgifter samt e-postadress: 

- Vi bevakar och notifierar dig om det görs en kreditupplysning på dig eller om det sker en förändring av dina adressuppgifter. 
- Stora mängder data övervakas online – i realtid, globalt, dygnet runt. 
- Både internets publika och dolda delar (Deep Web och Dark Net) söks av. 
- Upptäcks dina uppgifter (personnummer, e-postadresser, betalkort) på fel ställen online larmas du direkt.
- Du får larm direkt, via sms, tillsammans med rekommendation på åtgärd. 

Vad menas med en överdebitering på mitt konto, betal- eller kreditkort?

En överdebitering innebär att du, i samband med ett köp som du gör, godkänner att en viss summa men att ett högre belopp dras.

Vad betyder skimming, plagiering och kontaktlösa köp(NFC)?

SKIMNING: Innebär att magnetremsan på ditt kort kopieras och en obehörig person sedan handlar på kortet.

PLAGIERING: Innebär att kortets uppgifter olovligen kopierats på annat sätt än att magnetremsan kopierats maskinellt.

KONTAKTLÖSA KÖP (NFC): Innebär att ditt korts information läses av kontaktlöst genom så kallad NFC (närfälts kommunikation), det vill säga utan att du drar kortets magnetremsa eller stoppar in chippet i en kortterminal. 

När är mitt Bedrägeriskydd aktivt?

Din försäkring är aktiv från den dagen du tecknar.

Var gäller försäkringen?

Försäkringen gäller i hela världen. Rådgivning och rättsskydd omfattar dock endast ärenden som regleras enligt svensk lag och som kan prövas av svensk domstol.

Kan någon mer än jag själv stå med på mitt Bedrägeriskydd?

Du kan medförsäkra en person på ditt Bedrägeriskydd för endast 99 kr extra per månad. Det innebär att den medförsäkrade personen får samma trygga bevakning och lika bra försäkringsskydd som du själv. Priset för den försäkrade personen läggs till på din månadsavgift. Kontakta kundservice för att registrera en medförsäkrad.