När kreditupplysningar från en mängd företag, så som Ikano-Bank, Lindex, H&M, Siba, Ellos, Klarna, dök upp i posten hos Jonas trodde han först att det var något enkelt misstag. Men när kreditupplysningarna blev fler och fler blev han orolig och kontaktade mySafety där han hade tecknat ett Bedrägeriskydd med ID-skydd.
-Det visade sig att jag blivit ID-kapad och att bedragaren som tagit över min identitet hunnit handla för drygt 75 000 kronor hos en mängd olika företag. Inte roligt men det ordnade tack och lov upp sig.-Jonas (bild och namn är fingerat)
På en vecka regnade det in inkassokrav och till och med några ärenden som hunnit gå till Kronofogden. För Jonas var det en mardröm som blivit sann. En härva som vi kunde hjälpa honom att lösa.
Först kontaktade vi Upplysningscentralen och spärrade hans personnummer. Sedan kontaktade vi samtliga företag där bedragaren gjort köp i Jonas namn för att bestrida köpen och förhindra ytterligare inköp. Efter flera turer hit och dit lyckades vi lösa fallet och få alla krav avskrivna. Jonas slapp också betalningsanmärkningar hos Kronofogden.
Kundberättelsen är autentisk, men på grund av GDPR och integritetsskäl är namn och bild fingerad. Berättelsen är från en verifierad kund som varit i kontakt med kundtjänst.