– PRISAS FÖR SITT AGERANDE UNDER VM
Sverige må ha förlorat matchen mot Tyskland, men de riktiga förlorarna var de människor som efteråt tog till hat, hot och rasism. Det budskapet såg tusentals människor till att göra tydligt de påföljande dagarna, mycket tack vare den ideella organisationen Locker Room Talk. För att vara drivande bakom kampanjen #backadurmaz och manifestationen för kärlek och mot hat utnämns de till Månadens Nätängel i juni.
Locker Room Talk Sverige arbetar för att stoppa snacket som leder till skeva värderingar. Syftet är att hjälpa unga killar att växa upp till något annat än män som gör andra människor illa. Det gör de genom att bland annat utbilda killar mellan 10-14 år i deras omklädningsrum inom idrottsföreningar och skolor. Men efter VM-matchen mellan Sverige-Tyskland fick de anledning att ta det snacket i sociala medier - med hela svenska befolkningen. För det koras de till Månadens Nätängel med motiveringen:
Locker Room Talk har på kort tid blivit en viktig aktör i arbetet för ett samhälle där alla människor ska känna sig trygga och välkomna för den de är. Och de har påbörjat arbetet där det kommer att ge som mest effekt. I unga killars omklädningsrum. När VM åskådliggjorde för en hel värld hur illa samtalsklimatet i Sverige kan vara visade Locker Room Talk tydligt att rasism inte har någon plats vare sig i sportens värld eller i sociala medier och lyckades samtidigt visa att kärlek väger tyngre än hat.
KAN VINNA ÅRETS NÄTÄNGEL I NOVEMBER
Genom utmärkelsen Månadens nätängel går Locker Room Talk Sverige även till finalen av Årets Nätängel, där organisationen kan vinna 50 000 kronor. Detta gäller även tidigare månaders vinnare Maya Runhagen, Näthatsgranskaren, John Valencia, klass 8f i Huddinge och Hampus Nessvold.
HJÄLP MYSAFETY FÖRSÄKRINGAR ATT HITTA FLER NÄTÄNGLAR
Vill du tipsa om en nätängel eller anmäla dig själv? Lägg upp en bild på sociala medier och använd hashtagen #månadensnätängel eller maila till natangel@mysafety.se.
KRITERIER FÖR ATT KUNNA VINNA MÅNADENS NÄTÄNGEL
För att kunna vinna Månadens Nätängel förutsätter det att kandidaten/organisationen:
- Håller god ton på nätet och bemöter aldrig hat med hat
- Använder nätet för att driva opinion inom sin fråga
- Uppmuntrar till, stöttar, inspirerar eller bidrar till ett bättre samhällsklimat
- Aldrig sänker sig till rasism, sexism, homofobi, förtal, hot eller trakasserier