Att ID-kapningar ökar lavinartat lär de flesta ha hört vid det här laget. Det tydliggörs i flera rapporter och undersökningar och det dyker ständigt upp i media.
Inte minst i samband med vår egen undersökning tillsammans med Sifo, som visar att hela 160 000 personer i Sverige utsattes för en ID-kapning mellan maj 2015 och maj 2016.
Psykologiskt kan det vara både påfrestande och direkt obehagligt att någon annan utger sig för att vara en själv och inte sällan krävs det en hel del arbete för att komma tillrätta med de ekonomiska följderna. Den psykologiska påfrestningen har kanske hittills stått i främsta rummet eftersom ekonomin oftast, men inte alltid, har gått att lösa – det har dock tagit tid och varit mer eller varit mer eller mindre krävande. De potentiella ekonomiska följderna börjar dock bli en allt större risk om man inte får rätt hjälp från början.
I förra veckan kunde vi exempelvis läsa om ett extremt fall i Sydsvenskan. Här handlar det om en person som blivit av med inte mindre än en halv miljon kronor på fyra dagar – trots att han tidigt upptäckte att hans identitet blivit kapad och anmälde det till polisen.
Det har också dykt upp en hel del berättelser om att man inte blir ersatt av bankerna, eftersom man handlat ”oaktsamt” med sina personuppgifter. Ett exempel på det från ett par månader sedan är denna artikel i Aftonbladet.
Trots detta finns det vissa som hävdar att ID-skyddsförsäkring inte riktigt behövs. Att risken att bli utsatt är liten. Att kostnaden om man blir utsatt är låg eller obefintlig. Att det redan täcks av hemförsäkringen. Detta stämmer inte längre.
En ID-skyddsförsäkring är självfallet proaktivt så långt det går. Det inkluderar exempelvis bevakningar hos kreditupplysningsföretag och olika typer av spärrtjänster. Det vill säga man försöker hindra själva identitetsstölden eller i alla fall minska följderna av en genomförd kapning.
En bra ID-skyddsförsäkring inkluderar dock även en reaktiv del. Om någon exempelvis hinner köpa saker i ditt namn, med dina kontotuppgifter, så får du hjälp att bestrida fakturor. Och den hjälpen måste sträcka sig hela vägen från första samtalet tills du hamnar i en domstol om nu motparten inte skulle ge med sig. Skulle det mot all förmodan finnas ett betalningsansvar ska försäkringen självklart även hjälpa dig med den biten.
Ett bra ID-skydd måste alltså hantera såväl de känslomässiga som de ekonomiska följderna av en ID-kapning. Det räcker inte med att spärra möjligheten att ändra adress eller använda någon annans kontouppgifter. Skyddet måste räcka hela vägen fram. Från att förhindra till att städa upp och lösa problem. Annars är det inte ett riktig ID-skydd.