mySafety Försäkringar AB logo
Meny
  • Kundservice 08-505 530 00
  • Spärr/jour 020-42 42 42
  • Anmäl skada
  • Försäkringar och produkter
    • ID-skyddsförsäkring
    • Ekonomisk Trygghetsförsäkring
    • Olycksfallsförsäkring
    • Självriskförsäkring Hem
    • Självriskreducering Bil & MC
    • Självriskreducering Mobil
    • Självriskreducering Båt
    • Näthatsförsäkring
    • Stöldförsäkring
    • Nyckelförsäkring
    • Kortförsäkring
    • Passförsäkring
    • Nyckelbricka
  • Kundservice
    • Kontakta oss
    • Anmäl skada
    • Vanliga frågor
    • Betalsätt & post
      • Betala hos oss
      • Autogiro
      • E-faktura
      • Få post digitalt
    • Om du inte är nöjd
    • Om personuppgifter
      • Personuppgiftspolicy
      • Om GDPR
      • Rättigheter enligt GDPR
      • Om cookies
    • Min spärrservice
      • Logga in
      • Registrera kort & värdehandlingar
      • BankID på mySafety
      • Så fungerar Spärrservice
    • Villkor och blanketter
  • Om mySafety
    • Om mySafety
      • Om oss
      • Vårt kvalitetsarbete
      • Våra marknader
      • Vårt ansvar
      • Våra värderingar
      • Ledning & Styrelse
      • Försäkringsförmedling
    • Årets Nätängel
      • Nominera Årets Nätängel
    • Pressrum
    • Jobba hos oss
    • Partnersamarbeten
    • Snällast i Almedalen
    • Romanen Övertaget
  • Företag
    • Bolagsskyddsförsäkring
    • ID-skyddsförsäkring: Ledning...
    • Kontakta oss
  • Varför skydda sig?
    • Våra kunder berättar
    • ID-kapning
      • Vad är ID-kapning?
      • Statistik ID-kapningar
      • Så fungerar vår ID-skyddsförsäkring
      • Se upp för ID-kapningar
      • Vanliga frågor om ID-skyddsförsäkringar
      • Skydda & spärra personnummer
      • Utsatt för ID-kapning?
      • 8 myter om ID-kapning
      • Vad är Darknet - Deep Web?
      • Webbserie: KAPAD
    • Näthat
      • Så fungerar Näthatsförsäkring
      • Vad är näthat?
      • Utsatt för näthat?
    • Borta & hemma
      • Inbrott och stöld hemma
      • Slipp självrisk: hemförsäkring
      • Spärra adressändring
      • Säkerhet på flygplats
      • Så reser du säkert
    • Säkerhetstips
      • Blippkort – så betalar du säkert kontaktlöst
      • Handla säkert
      • Spara en ICE-nödkontakt
      • Säkra dina lösenord
    • Personlig säkerhet
      • Olycksfall - därför behöver du skyddet
    • Säker bil
      • Få hjälp med självrisken Bil&MC
      • Ta hand om dina bildäck

Search form

Var fjärde är oförsiktig med betalningar på nätet

I praktiken känner alla tillfrågade (99 %) till begreppet ID-stöld/ID-kapning. Trots det uppger bara tre av fyra (76 %) att de aldrig lämnar ut bank- eller kortuppgifter via mail, sms eller sociala medier. Samtidigt ser vi en ökning med hela 56 % av antal drabbade bara det senaste året. Det framkommer i en undersökning utförd av SIFO på uppdrag av mySafety Försäkringar.

Bedrägeribrott, och särskilt identitetsintrång, är en snabbt ökande brottskategori sedan många år. Den senaste nioårsperioden har antalet anmäla bedrägerier ökat med i genomsnitt 14 % årligen och 2015 anmäldes mer än 185 000 bedrägerier. ID-stölder och ID-kapningar står för en allt större del av bedrägerierna och mörkertalet på antalet anmälda fall lär vara stort. Enligt mySafetys undersökning var det hela 164 000 som själva drabbades av någon form av ID-stöld under det senaste året. Det är en ökning på hela 56 % från året innan.

 – Trots att fler blir utsatta och kännedomen är ännu högre så visar siffrorna att förvånansvärt många är oförsiktiga med hur de lämnar ut uppgifter som kan användas för ID-kapning, trots att de alltså känner till risken. Men många tänker nog att ”det händer inte mig” och är därför mindre försiktiga än de borde vara, säger PA Prabert, vice koncernchef på mySafety Försäkringar.

I undersökningen framkommer också att nätbedrägerier är ett brott som håller på att mogna. Antalet som utsatts för ID-stöld eller ID-kapning på nätet ökar allra mest i åldersgruppen 30-44 år, vilket antyder att bedragare nu i allt större utsträckning riktar in sig mot yrkesverksamma och mer köpstarka personer. Av alla svarande i åldern 30-44 år uppger 4 % att de själva drabbats, vilket motsvarar var 25:e person.

– Statistiskt betyder det att nästan hälften av en ålderskull riskerar att drabbas någon gång under 15 år, säger PA Prabert. Det gör också bedrägeribrott till ett av Sveriges vanligaste brott och de förtjänar mycket mer uppmärksamhet än de får.

Tidigare har identitetsbrott av det här slaget ofta förknippats med förhållandevis låga belopp, men även detta är en trend som tycks vara på väg att vända. Och även små belopp kan ha en mycket stor inverkan på det dagliga livet för de som blir utsatta. PA Prabert konstaterar att det är en farlig typ av brottslighet:

– För den som utför brottet är detta ofta förhållandevis ofarligt. Anmälningsbenägenheten är låg om det rör sig om mindre summor och även utredningar läggs ofta ner med motiveringen att den enskilda händelsen är för liten eller svårutredd. Men vi ser att summorna växer och att det i totalen börjar röra sig om enorma belopp. En stor samhällskostnad och en potentiell privatekonomisk katastrof och psykisk påfrestning för de som drabbas. Det är därför viktigt att anmäla identitetsstölder omgående, både till polis och försäkringsbolag, och att rättsväsendet lägger större vikt vid att utreda och ingripa vid sådana brott.

mySafety erbjuder försäkringar för nya vardagsproblem och brott, till både privatpersoner och företag.

Vi tycker att alla förtjänar ett bra skydd i en digital värld.

  • ID-stöld
  • Näthat
  • Frågor och svar
  • Skadeanmälan
  • Jobba hos oss
  • Om mySafety

Vårt nyhetsbrev

Ange din e-post och få våra nyheter och erbjudanden.

Så hanterar vi dina personuppgifter

© mySafety Försäkringar AB
  • Om cookies
  • Personuppgiftspolicy
  • Sitemap