I april 2016 blev Peter, 34, ID-kapad. Innan han fick hjälp av oss på mySafety hade han fått 18 st felaktiga kreditupplysningar från företag som Ikano-Bank, Lindex, H&M, Siba, Ellos, Junkyard, Klarna, Resurs Bank, SVEA ekonomi, Resurs Bank och Alektrum Group.
Peters vän påminde han om att ta kontakt med mySafety och få hjälp genom sin Bedrägeriskydd med ID-skydd. Han fick hjälp direkt och vi bestred alla fakturor och återställde kreditstatus, eftersom fakturorna redan börjat komma in till Kronofogden. Det visade sig att på bara en vecka hade ca 10 inkassobolag skickat krav om inbetalningar och hot om Kronofogden.
Vi började med att kontakta UC och spärra Peters personnummer, för att sedan kontakta alla företag och lägga separata spärrar hos dem gällande nuvarande och framtida beställningar. När ärenden hamnar hos Kronofogden kan de vara lite knepiga att lösa. Företag, inkassobolag och Kronofogden behöver göra en bedömning att kunden faktiskt har blivit ID-kapad. När bestridan till slut skickats och information fördelats till både oss och de olika aktörerna kunde vi lösa fallet.
Härvan fick sitt slut och Peter kunde nu känna sig trygg igen. Samtliga mina fakturor avskrevs och han har inga anmärkningar kvar hos Kronofogden.
Kundberättelsen är autentisk, men på grund av GDPR och integritetsskäl är namn och bild fingerad. Berättelsen är från en verifierad kund som varit i kontakt med kundtjänst.