Vi vet hur hektiskt livet kan kännas när året går mot sitt slut. Julklappar ska fixas, vardagen rullar på och tiden räcker inte alltid till. Det vet bedragare som kan utnyttja situationen genom att skapa stress och falska meddelanden.
I Mysafetys Bedrägerirapport (2024) uppger nästan 6 av 10 tillfrågade att de har blivit utsatta för ett bedrägeriförsök – och 9 av 10 säger sig vara oroliga att förlora pengar om de skulle drabbas. Därför vill vi påminna om något viktigt: din trygghet.
4 tips för en tryggare shopping
- Dubbelkolla webbadressen
Bedragare skapar falska webbshoppar som ser äkta ut. Kontrollera alltid att URL:en är korrekt – små stavfel kan kosta dig pengar och var vaksam på felstavningar. Gå direkt till butikens officiella hemsida, aldrig via en länk. - Var försiktig med länkar i mejl och sms
Det är vanligt att bedragare skickar mejl och sms, med länkar som leder till falska betalsidor. Klicka aldrig på länkar från okända avsändare, som du inte litar på. - Följ leveransen själv
Det finns bedragare som skickar falska sms om paketleveranser. Logga alltid in på fraktbolagets officiella hemsida eller app för att följa din leverans. - Ta det lugnt – stressa inte
Bedragare utnyttjar vår stress när vi vill skynda att fynda. Låt dina köp ta den tid de behöver!
Vi finns här för dig med Sveriges första bedrägeriförsäkring
Trots försiktighet kan bedrägerier drabba den mest aktsamma. Vi står vid din sida om något skulle hända, så att du kan känna dig trygg, även när vardagen är som mest intensiv.
Med Mysafetys Bedrägeriförsäkring kan du få ersättning och hjälp vid flera vanliga bedrägerier. När du tecknar försäkringen omfattas även eventuella barn upp till 18 år och föräldrar. Mer om Mysafetys Bedrägeriförsäkring kan du läsa om här.
När livets svårigheter händer ska ingen behöva stå ensam. Det är därför vårt löfte är: Together. Never Alone.