Anmäl skada
En äldre kvinne sitter i sen fåtölj med sin mobil medans hennes man böjer sig fram för att se vad hon gör. En äldre kvinne sitter i sen fåtölj med sin mobil medans hennes man böjer sig fram för att se vad hon gör.

Bedrägerirapport 2023

I årets Bedrägerirapport 2023 framkommer det tydligt att antalet svenskar som blivit utsatta för bedrägeriförsök fortsätter att öka. Av dem som blivit utsatta av bedrägeriförsök så har nästan varannan person blivit det under det senaste året.

Nästan varannan drabbas. Få anmäler.

Nästan varannan person, 46 procent har blivit utsatta för bedrägeriförsök. Andelen som drabbats var högst i åldersgruppen 65-84-åringar (47 %) och lägst bland 18-34-åringarna (42 %).

Över hälften av de som blivit utsatta för bedrägeri har blivit det under det senaste året

Av de som utsatts för bedrägeriförsök har drygt hälften (53%) blivit det under det senaste året, viket motsvarar ungefär var fjärde totalt (24%). Resultatet visar att kvinnor, 58 procent är något mer drabbade än män där siffran var 48 procent.

Bland de som drabbats av bedrägerier under det senaste året är det 60 procent som bor i storstäder och storstadsnära områden. De som bor i större städer och kommuner nära större städer drabbades 46 procent av bedrägeri.

E-post och SMS är de vanligaste kontaktvägarna

En kvinna sitter på golvet framför en soffa och antecknar med sin dator bredvid.

Vid bedrägeri är det vanligaste sättet en bedragare kontaktar sina offer på e-post, följt av sms, sociala medier och telefonsamtal. 47 procent av offren blev kontaktade via e-post, 32 procent via sms och 26 procent har kontaktats via sociala medier och 25 procent har kontaktats av bedragare via telefon.

  • 50% av männen och 45% av kvinnorna har blivit kontaktade via e-post
  • Åldersgruppen som blev kontaktad via e-post minst är 65-84-åringarna (36%)
  • Åldersgruppen som blev kontaktad via e-post mest är 18-35-åringarna (56%)
  • 33% av kvinnorna och 19% av männen har blivit kontaktade via Sociala medier
En kvinna sitter på golvet framför en soffa och antecknar med sin dator bredvid.

Det oroar svenskarna mest

Tre av fyra människor är bekymrade över att förlora tid. Att råka ut för bedrägeri kan bli kostsamt, men det handlar inte bara om pengar. Enligt undersökningen svarade hela 70 procent av de drabbade att de oroar sig för den tid de förlorar om de skulle råka ut för bedrägeri igen. Att hantera kontakter med polis, bank och försäkringsbolag kan snabbt dra iväg tiotals timmar, vilket upplevs som helt onödigt.

Oro för ökande bedrägerier med AI

Teknikutvecklingen har gett bedragarna enklare tillgång till fler verktyg och nya vägar in i svenskarna liv. Ny röstkloning och smartare mejl-botar gör att försöken kan bli svårare att upptäcka i framtiden. Tre av fyra (75%) är oroliga att antalet bedrägerier kommer öka på grund av den tekniska utvecklingen med AI.

Förtroende för försäkringsbolag skiljer sig bland svenskarna

Två äldre kvinnor går i gamla stan med en barnvagn.

Av svenskarna som inte har drabbats av bedrägeri har hälften (53%) stort förtroende för att försäkringsbolag ska hjälpa vid ett bedrägeri. Den siffran sjunker till 46 procent när de som blivit utsatta för bedrägeri får frågan.

  • Nio av tio (89%) skulle vända sig till polisen vid ett bedrägeriförsök
  • Drygt sju av tio (75%) skulle vända sig till banken vid ett bedrägeriförsök.
  • Drygt fyra av tio (44%) skulle vända sig till ett försäkringsbolag vid ett bedrägeriförsök
  • Tre av tio (30%) skulle vända sig till vänner/anhöriga vid ett bedrägeriförsök
Två äldre kvinnor går i gamla stan med en barnvagn.

För en tryggare vardag

Mysafety har i över 20 år utmanat försäkringsbranschen med innovativa lösningar för såväl nya som gamla problem och brott. Vi är ledande inom bedrägeriförsäkring och andra trygghetstjänster till privatpersoner och företag i Norden. Vi arbetar för att skydda och hjälpa förebygga både bedrägerier och ID-kapningar, samtidigt som vi finns där om det värsta inträffar. Vi vet att du som drabbas kan bli av med stora summor pengar, få allvarliga problem ifall dina personuppgifter säljs vidare på Darknet och/eller till tredjepart, och i många fall i princip stå skyddslös då bedrägerier oftast inte är ett prioriterat brott bland Sveriges myndigheter och rättsväsende.

Men den här kampen vinner vi som enskilt försäkringsbolag inte på egen hand. Flera instanser i samhället behöver samarbeta för att komma tillrätta med ett av Sveriges vanligaste brott. Vi kommer fortsätta arbeta för att skydda och hjälpa, men det behövs krafttag från hela samhället och våra myndigheter för att aktivt sänka antalet bedrägeriförsök, så att vi framöver förhoppningsvis kan sluta rapportera om, bevaka och aktivt arbeta emot den här typen av brott.

Statistik bedrägerier 2023

  • Det är totalt 46% som någon gång har blivit utsatta för ett bedrägeriförsök. Var av 53% av dem blev det under det senaste året.
  • Andel kvinnor som utsatts för bedrägeriförsök under det senaste året: 58%
  • Andel män som utsatts för bedrägeriförsök under det senaste året: 48%
  • Så tar bedragarna kontakt med sina offer: E-post, 47%. SMS, 32%. Sociala medier, 26%. Telefonsamtal, 25%. Brev/faktura, 6%. Fysiskt möte, 4%. Detningapp, 1%. QR-kod, 1%. I ett dataspel, 1%. Annat sätt, 14% (ex. Annons på blocket/Tradera, köp gjorda på nätet med betalkort).
  • Andel svenskar som har stort förtroende att försäkringsbolag ska hjälpa vid ett bedrägeri: 50%

Mysafety | Novus

Om undersökningen

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Mysafety. Undersökningen genomfördes under perioden 7-16 novermber 2023 och hade 1051 deltagare i åldern 18 – 79 år. Undersökningen genomfördes via webb-intervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel, vilket garanterar representativa resultat. Detta innebär att resultaten är generaliserbara till den aktuella målpopulationen.