Här hittar du svar på de vanligaste frågorna som ställs till oss.
Skador och skadeanmälan
Copied
Vad gör jag om jag råkar ut för en skada?
Om du råkar ut för en skada som omfattas av din försäkring hos Mysafety ska du så fort som möjligt anmäla skadan till oss.
Du gör skadeanmälan direkt på vår hemsida.
Copied
Hur kompletterar jag min skadeanmälan?
Du kan när som helst komplettera din skadeanmälan med bilagor och mer information.
Du kan skicka e-post till skador@mysafety.se eller skicka post till: Mysafety AB, Box 45110, 104 30 Stockholm
Copied
Har min skadeanmälan kommit fram?
När du skickar in en skadeanmälan får du en bekräftelse på mejl. Därefter tar det upp till 3 arbetsdagar för oss att hantera din anmälan.
Copied
Jag är inte nöjd med ersättningen, hur överklagar jag beslutet?
Du kan höra av dig till oss med en överklagan om du inte är nöjd med beslutet. Om du har nya uppgifter eller bilagor som påverkar beslutat, kan du skicka dem med din överklagan.
Copied
Vilka bilagor behöver jag lämna med min skadeanmälan?
Vilka bilagor du behöver skicka med din anmälan beror på vilken försäkring det gäller. När du fyller i din försäkrings skadeformulär blir du ombedd att komplettera anmälan med aktuella bilagor.
Copied
Hur lång tid brukar det ta att hantera ett skadeärende?
Det kan ta upp till 3 arbetsdagar att hantera ditt ärende.
Under sommaren har vi lite längre behandlingstider än vanligt.
Copied
Hur gör jag en skadeanmälan?
För att anmäla en skada fyller du i din försäkrings skadeformulär på Anmäl skada.
Copied
Vart ska jag skicka min skadeanmälan och begärda handlingar?
Gör din skadeanmälan direkt via vår hemsida under Anmäl skada.
Där hittar du även skadeblanketter och mer information om du vill skicka din anmälan per post.
Digital brevlåda
Copied
Jag har fått en avisering men den digitala brevlådan är fortfarande tom?
Det kan vara så att denna avisering inte rör just digitala brevlådan. Om det är ett nytt brev i den digitala brevlådan kommer det framgå i mejlet eller smset och du kommer hänvisas till att logga in på my.mysafety.se.
Har du bedrägeriskyddet hos oss kan det vara så att aviseringen rör en händelse på din bevakning. För att se om det stämmer kan du logga in på MyAlert.
Under min service hittar du de tre portaler du som kund kan logga in på.
Copied
Varför ser jag bara ett försäkringsbrev? När kommer resten?
Just nu ser du bara de nyaste försäkringsbreven. De breven du ser är för nya beställningar eller förnyelser. Vi arbetar just nu med att flytta dina tidigare försäkringsbrev till din digitala brevlåda vilket gör att du kanske bara ser ett, inga eller några få försäkringsbrev till en början. Vi siktar på att ha alla dokument tillgängliga så snart som möjligt
Copied
Varför ser jag ett försäkringsbrev på en försäkring jag inte har kvar?
Din digitala brevlåda fungerar som en fysisk brevlåda – ett brev som har skickats och mottagits ändras inte, även om försäkringen har upphört.
Copied
Hur kan jag få tillgång till digitala brevlådan om jag inte har BankID eller Freja?
Vi erbjuder för närvarande endast inloggning via BankID eller Freja.
Copied
Varför är min inkorg i digitala brevlådan tom?
Eftersom vi fortfarande håller på att flytta alla försäkringsbrev till den digitala brevlådan kan vissa dokument saknas. Vissa äldre dokument är inte tillgängliga ännu, och fakturor visas inte i den digitala brevlådan.
Copied
Hur får jag reda på när ett nytt dokument finns tillgängligt i digitala brevlådan?
Om vi har både din e-postadress och ditt mobilnummer får du en avisering via e-post, eftersom detta är vår främsta kanal för aviseringar.
Om vi endast har ditt mobilnummer skickar vi ett SMS.
Om vi varken har din e-postadress eller ditt mobilnummer skickas försäkringsbrev via Kivra eller med vanlig post.
Copied
Vad är digitala brevlådan?
I digitala brevlådan kan du se alla försäkringsbrev vi skickar till dig samlat på ett och samma ställe. Tjänsten ger dig en bra överblick av alla dina försäkringar, du kan till exempel enkelt se försäkringstyper och försäkringsperiod.
Copied
Varför har jag fått ett sms eller mejl om försäkringsmaterial?
Om det står att du har fått ett nytt försäkringsbrev i smset så loggar du in på din Digitala Brevlåda för att se det.
Har du ett bedrägeriskydd hos oss och har fått ett sms om att det har skett en händelse så loggar du in på myAlert för att se det.
Om du har fått ett sms som rör autogiro eller betalning så kan du logga in på Min Service för att se det.
Min försäkring
Copied
Kan jag ångra mitt köp hos Mysafety?
Du som kund har alltid rätt att utnyttja din ångerrätt enligt lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Med hänvisning till ångerrätten har du som kund möjlighet att inom 14 dagar från det att avtalet ingicks frånträda avtalet.
För att utnyttja din ångerrätt och frånträda avtalet kontaktar du Mysafety med standardformulär som finns att hämta på www.konsumentverket.se. Vid utnyttjande av ångerrätten är du berättigad till återbetalning av eventuellt erlagd premie inom 30 dagar. Har du redan utnyttjat försäkringen/tjänsten eller produkten inom ovanstående ångerfrist eller anmält en skada bortfaller ångerrätten.
Copied
Varför har jag fått två försäkringsbevis i mitt namn för samma försäkring?
När du tecknade din försäkring valde du att medförsäkra en till person. Eftersom det är du som är försäkringstagare står båda försäkringsbreven i ditt namn.
Copied
Var hittar jag villkor till min försäkring?
Fullständiga försäkringsvillkor för alla våra försäkringar hittar du i vårt arkiv för villkor och blanketter.
Copied
Vad har jag för försäkringar?
Logga in på Min Service för att se dina senaste fakturor. På fakturorna hittar du vilken försäkring som du har och betalar för.
Copied
När får jag mina försäkringsbrev?
Försäkringsbreven skickas till dig så snart din beställning registrerats. Om du har den digitala brevlådan Kivra får du dina försäkringsbrev vardagen efter tecknandet. Om du inte har Kivra skickas dina försäkringsbrev via post och du får dem ungefär 5 dagar efter din beställning.
Läs om hur du kan få din post digitalt
Copied
Jag har flera medförsäkrade i min försäkring, hur ser jag vilka det är?
Kontakta kundservice via kontaktformuläret så hjälper vi dig att ta reda på vilka som är dina medförsäkrade.
Copied
Vad behöver jag göra om jag bytt bil?
När du byter eller säljer din bil är det viktigt att du kontaktar Mysafety. Försäkringen avslutas inte automatiskt när du säljer bilen, och regestreringsnummer uppdateras inte automatiskt när du säljer bilen.
Copied
Hur får jag larm och notiser?
För att få bästa möjliga ID-skydd och bevakning behöver du aktivera din bevakning och vara noga med att verifiera ditt mobilnummer och din e-postadress. Om något händer kommer du då få larm och notiser med rekommendationer av oss om något händer.
Copied
Hur hjälper ni mig vid en ID-kapning och bedrägeri?
Om du har vår ID-skyddsförsäkring så bevakar vi din identitet online, dygnet runt. Vi skannar av mängder av data för att snabbt upptäcka om dina inloggningsuppgifter hamnar i orätta händer, och larmar dig om en förändring har skett. Larmet kan ske via sms eller e-post. När du får ett larm av oss så får du även rekommendationer för hur du ska gå tillväga, beroende på vad som har skett.
Har någon missbrukat din identitet kommer ditt ärende att bearbetas av vår ID-skyddsavdelning, som påbörjar en utredning tillsammans med dig. Vi kommer att hjälpa dig att bestrida eventuella krav eller fakturor som du har fått, och hjälpa dig att återställa din identitet.
Om du misstänker att du blir utsatt för en ID-kapning är du självklart välkommen att ringa till oss så hjälper vi dig. Vår spärrlinje är öppen dygnet runt: 020-42 42 42.
Copied
Jag behöver ändra mina uppgifter. Hur gör jag?
Om du behöver ändra dina uppgifter så kan du enkelt göra det på bevakningstjänsten myalert.mysafety.se. Klicka på ditt namn högst upp till höger, och välj sedan profilinställningar. Du loggar in med BankID för din säkerhets skull.
Copied
Vad gör jag för att ångra mitt köp?
För att ångra ditt köp kontaktar du kundservice via kontaktformuläret.
Copied
Hur lång ångerrätt har jag?
Du har 14 dagars ångerrätt. Vi tillämpar självklart lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.
Ladda ner Ångerblankett
Copied
Vilka försäkringar har jag?
Logga in på Digital brevlåda för att se alla försäkringsbrev vi skickar till dig. Här får du en bra överblick av alla dina försäkringar, du kan till exempel enkelt se försäkringstyper och försäkringsperiod.
Du kan även logga in på Min Service för att se dina senaste fakturor. På fakturan hittar du vilken försäkring som du har och betalar för.
Copied
Hur säger jag upp en försäkring som jag betalar med autogiro?
Hör av dig till oss om du vill säga upp en försäkring som du betalar via autogiro.
Copied
Hur säger jag upp min försäkring?
När du tecknar en försäkring hos oss har försäkringen en försäkringsperiod/avtalsperiod på 12 månader.
Du kan närsomhelst höra av dig till oss för att säga upp din försäkring. Försäkringen upphör då vid försäkringsperiodens slut.
Om Mysafety
Copied
Vad ska jag göra om jag inte är nöjd med Mysafetys bemötande, produkter eller tjänster?
Vi på Mysafety Försäkringar vill att du som kund ska vara helt nöjd med både vårt bemötande och våra produkter. Om du har synpunkter eller är missnöjd, vill vi gärna att du kontaktar oss så att vi kan bli bättre och få möjlighet att hjälpa dig. Ha ditt kund- eller personnummer till hands för snabbare service.
Kontakta vår kundservice Det enklaste är att börja med att kontakta vår kundservice, så försöker vi lösa ditt ärende tillsammans. Telefon:08-505 530 00 helgfria vardagar 09.00–17.00 Brev:Mysafety AB, Box 45110, 104 30 Stockholm
Kontakta vår klagomålsansvariga Om du fortfarande inte är nöjd efter kontakt med kundservice, kan du vända dig till vår klagomålsansvariga via e-post: klagomalsansvarig@mysafety.se.
Ytterligare prövning
Om vi har försökt att lösa problemen tillsammans och du inte är helt nöjd med resultatet finns det andra möjligheter för dig att få ditt ärende prövat:
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) kan pröva privatpersoners försäkringsfrågor i vissa fall. ARN:s prövning är kostnadsfri och beslutet har form av en rekommendation.
Konsumenternas försäkringsbyrå kan ge dig rådgivning eller vänd dig till Konsumentverket.
Din kommunala konsumentvägledare (Hallå konsument) kan också hjälpa dig med frågor.
Du kan också gå till domstol med ditt ärende. Närmaste tingsrätt kan lämna information om hur man i så fall går tillväga.
Copied
Vad innebär det att Mysafety är försäkringsförmedlare?
Mysafety AB (Mysafety) är ett försäkringsförmedlingsföretag. Det innebär att Finansinspektionen utövar tillsyn över att Mysafety och deras försäkringsförmedlare uppfyller alla legala krav för att få bedriva försäkringsförmedling. Om du vill kontrollera en viss förmedlare, kontakta Finansinspektionen på telefonnummer 08-408 980 00. Mysafety är även registrerat som försäkringsförmedlare hos Bolagsverket.
Läs mer om Mysafetys tillstånd som försäkringsförmedlare
Nyckelbricka
Copied
Varför måste jag uppge mitt personnummer när jag beställer en nyckelbricka?
Vi värderar nycklar som värdehandlingar vill inte att de hamnar i fel händer. Om du skulle förlora dina nycklar och de kommer in till oss vill vi vara säkra på att de skickas tillbaka till rätt person. Vi skickar alltid nycklarna i rekommenderat brev till ditt närmaste postombud och du måste legitimera dig för att kunna hämta ut nycklarna.
Copied
Vad händer om jag tappar mina nycklar?
Med hjälp av ID-numret på nyckelbrickan tar vi kontakt med dig och skickar dina nycklar till dig med rekommenderat brev. På nyckelbrickan finns en instruktion till upphittaren.
Upphittaren ombedes att skicka nycklarna till oss så att vi kan skicka vidare dem till dig så snabbt som möjligt. Upphittaren får även hittelön som bekostas av oss.
Copied
Kan jag skänka min hittelön till välgörenhet?
Ja absolut. När du har hittat ett par nycklar kan du välja att skänka 100kr till Barncancerfonden. Väljer du att skänka hittelönen till Barncancerfonden kommer vi dessutom lägga till 10 kr extra.
Copied
Jag har tappat mina nycklar. Hur gör jag nu?
När vi får in upphittade nycklar skickar vi nycklarna i rekommenderat brev till din folkbokföringsadres. I samband med utskicket skickas ett SMS med aviseringen.
Om nycklarna inte hämtas ut kommer ett brev skickas till dig med information om att vi har fått in nycklarna och önskar komma i kontakt med dig.
Copied
Jag har hittat nycklar med er nyckelbricka, vad gör jag nu?
Om du skulle hitta nycklar med vår nyckelbricka på ber vi att du skickar dem till oss så snabbt som möjligt. Kontakta oss först via vårt kontaktformulär och uppge serienumret på nyckelbrickan, ditt namn och telefonnummer. Det gör att vi kan betala ut hittelön till dig.
Till kontaktformuläret
Copied
Hur stor är hittelönen när man lämnar in nycklar eller förlorade värdesaker?
Hittelönen är 100 kr. Du får möjlighet att välja mellan ett lottpaket värde 100 kr, eller att skänka 100 kr till Barncancerfonden.
Copied
Hur många får tillbaka sina nycklar?
9 av 10 som använder sig av vår nyckelbricka får tillbaka sina nycklar.
Copied
Hur får jag tillbaka mina nycklar?
Med hjälp av ID-numret på din nyckelbricka kan vi kontakta dig och skicka dina nycklar till dig med rekommenderat brev. Om du inte hämtar ut nycklarna, skickar vi dig ett brev för att informera om att dina nycklar finns hos oss.
På nyckelbrickan finns en instruktion till upphittaren. Upphittaren ombedes att skicka nycklarna till oss så att vi kan skicka vidare dem till dig så snabbt som möjligt. Upphittaren får även hittelön som bekostas av oss.
Copied
Hur betalas hittelönen för nycklar ut?
Om du hittar ett par nycklar ska du kontakta Mysafety och uppge serienumret på nyckelbrickan, ditt namn och ditt telefonnummer så att vi kan kontakta dig. När de upphittade nycklarna kommit in till oss kontaktar vi dig för utbetalning av hittelönen. Du får möjlighet att välja mellan ett lottpaket värde 100 kr, eller att skänka 100 kr till Barncancerfonden.
Spärrservice
Copied
Hur fungerar spärrservice?
Vår spärrservice innebär att du med ett enda samtal får hjälp att spärra alla dina värdehandlingar, så som:
Ring oss på 020-42 42 42 (från utlandet +46 8 20 11 90 ) om du förlorat dina värdehandlingar och behöver hjälp att spärra snabbt.
Under spärrsamtalet går vi tillsammans igenom vilka värdesaker du har förlorat och som ska spärras samt hur förlusten har skett.Vi spärrar alla dina förlorade kort, värdehandlingar och värdesaker inom ett par minuter efter avslutat spärrsamtal. Om möjligt hjälper vi dig att beställa nya kort. Skulle vi inte hitta någon värdehandling som du förlorat återkopplar vi till dig för att säkerställa att det inte är registrerat hos en annan utställare.
Du får en spärrapport hemskickad till dig efter att spärren har genomförts. Den innehåller bland annat hur handlingarna förlorades, vilken tidpunkt det skedde, vilket land det skedde i, om ersättningskort har/ska beställas, vem vi har varit i kontakt med hos varje utställare.
Bra att ha till hands när du ringer in
Dina personuppgifter eller kundnummer.
Vilka kort och handlingar du har tappat/förlorat.
Registrera dina handlingar för snabbare spärr
När du behöver spärra dina handlingar går det oftast smidigast om du registrerat dom i förväg. Det gör du genom att kontakta kundservice.
Copied
Vilket nummer ringer jag om jag behöver spärra mina kort när jag befinner mig utomlands?
Om du är utomlands och vill spärra dina kort ringer du +46 8 20 11 90. 020-numret fungerar bara i Sverige.
Copied
Varför behöver jag inte ange kortnummer när jag registrerar mitt kort?
När vi spärrar värdehandlingar görs detta via ditt personnummer, du behöver därför inte lämna ut känsliga kortuppgifter. Om du har flera kort hos samma utställare behöver vi kontrollsiffror för att säkerställa att vi spärrar rätt kort. Då kommer vi att fråga efter de fyra sista siffrorna i kortnummret. Det hittar du på kvitton där du använt kortet för betalning.
Copied
Spärras alla kort när jag ringer in eller går det att spärra ett kort åt gången?
Självklart spärrar vi endast de kort du har förlorat. När du ringer in får du alltid berätta vilka kort du har blivit av med och önskar spärra.
Copied
Kostar det något extra att registrera fler kort?
Nej det kostar ingenting att registrera fler värdehandlingar. Vi rekommenderar att registrera alla värdehandlingar för att underlätta spärrhanteringen, så att inget kort glöms bort i samband med en förlust.
Copied
Kan ni hjälpa mig att spärra även om jag inte registrerat mina värdehandlingar?
Självklart kan vi hjälpa dig att spärra alla dina kort även om de inte är registrerade. Vi kommer då behöva först registrera dina handlingar innan vi kan spärra dem åt dig.
Kontakta vår Spärrjour på 020-424242 så hjälper vi dig att spärra det du har förlorat.
Copied
Hur går en spärr till?
En spärr görs enkelt och smidigt genom att ringa oss på 020-42 42 42. Vi går tillsammans igenom vilka värdehandlingar du har förlorat och vad som ska spärras. Vi går också igenom hur och var förlusten upptäcktes för att informera utställare. Om du har registrerat dina kort och värdehandligar hos oss, via mail eller telefon så går det snabbare och smidigare när väl en spärr ska göras.
Vi spärrar alla dina förlorade kort, värdehandlingar och värdesaker så snabbt som möjligt efter avslutat samtal, oftast inom ett par minuter. Om möjligt hjälper vi dig att beställa nya kort. Vissa kortutställare och banker kräver att du gör detta själv. Skulle vi inte hitta någon värdehandling som du förlorat återkopplar vi till dig för att säkerställa att det inte är registrerat hos en annan utställare.
Du får en bekräftelse skickat till dig via sms efter att spärren har genomförts. Det är bra om du har tagit fram personuppgifter eller kundnummer när du ringer samt vilka kort har du tappat/förlorat.
Copied
Går det att häva en spärr i efterhand?
Nej. Det går tyvärr inte att häva en spärr. Du kan som kund själv endast häva spärr på mobiltelefoner samt ID-handlingar. Kontakta aktuell utställare för mer information.
Copied
Beställer ni nya kort åt mig när jag spärrar mitt/mina kort?
I vissa fall kan vi göra det. Av säkerhetsskäl kräver dock de flesta kortutställare och banker att du själv beställer nya kort. Efter att du spärrat dina kort via oss skickar vi dig en bekräftelse via sms.
Copied
Kostar det något extra att spärra?
Nej, det kostar inget extra att spärra sina kort eller identitetshandlingar. Tjänsten är kostnadsfri så länge du har en aktiv försäkring.
Copied
Hur lång tid tar en spärr?
Om de uppgifter vi fått från dig är korrekta vid förlusttillfället sker spärren inom fem minuter. Vi prioriterar alltid värdehandlingar som bank- och kreditkort samt ID-handlingar, och därefter medlemskort.
Skulle någon uppgift vara felaktig tar vi genast kontakt med dig för att kunna genomföra spärren.
Copied
Betalning och fakturor
Copied
Hur betalar jag med e-faktura?
Med e-faktura får du fakturan från oss digitalt direkt in i din internetbank, det är ett säkert alternativ då den enbart kan nås bakom inloggning i din internetbank. Du kan när och var som helst se och betala dina e-fakturor via dator, surfplatta eller mobil. Du får en avisering om att en ny e-faktura har kommit och betalar den genom att godkänna. Och du kan när som helst avregistrera e-faktura från Mysafety.
Börja ta emot e-faktura från Mysafety
För att kunna ta emot e-faktura från mySafety måste du själv logga in på din internetbank och ansluta Mysafety. Observera att om du har autogiro eller avisering via e-post måste du avsluta detta innan du ansluter till e-faktura hos oss. Du avslutar ditt autogiro via din internetbank och avslutar avisering via e-post genom att kontakta oss.
Hur du aktiverar e-faktura beror på vilken bank du har, men processen ser generellt ut som nedan.
Logga in i din internetbank
Klicka dig fram till e-faktura och sökfunktion för att hitta företag
Sök på Mysafety och välj att anmäla: Mysafety Mysafety/Riverty
Ett nytt fönster öppnas. I det fyller du i ditt kundnummer. Du hittar ditt kundnummer på dina fakturor.
Klicka på Fortsätt och därefter på Skicka anmälan
Nu är din anmälan klar och din kommande faktura blir en e-faktura!
Observera att det är en viss handläggningstid så du kan komma att hinna få ytterligare en pappersfaktura från oss.
Copied
Vilka betalsätt erbjuder ni?
Är du kund hos oss kan du betala på flera olika sätt:
Betalar du din försäkring/tjänst månadsvis kan du betala via autogiro, e-faktura eller pappersfaktura.
Har du köpt en produkt eller betalar din försäkring/tjänst per år får du en pappersfaktura.
Du kan betala de flesta av våra försäkringar/tjänster årsvis eller månadsvis. Kontakta kundservice om du vill byta.
Välj autogiro och e-faktura för kostnadsfri och smidig betalning
Du kan välja att betala via autogiro eller e-faktura direkt efter ditt köp. Du byta från faktura när som helst under din försäkringsperiod.
Inom en vecka efter att du gjort en beställning hos oss får du även ett sms där du kan välja att betala via e-faktura eller autogiro. Gör du inget aktivt val kommer du att få en pappersfaktura skickat till din folkbokföringsadress. På våra pappersfakturor tillkommer en avgift på 39 kr.
Copied
Kan jag frysa eller pausa mitt abonnemang och faktura?
Nej, vi har tyvärr ingen möjlighet att frysa eller pausa ditt abonnemang och tillhörande faktura. Tjänsten löper enligt avtalsperioden och kan avslutas i samband med avtalsperiodens slut.
Copied
Vad har Mysafety för betalningsinformation och organisationsnummer?
BETALNINGSINFORMATION
Plusgiro vid OCR-inbetalningar: 484 00 00-6
Bankgiro: 5680-9692
Plusgiro: 27 64 53-8
Autogiro: Till autogiroanmälan
ORGANISATIONSNUMMER
Mysafety AB 556522-0612
Copied
Var kan jag hitta mina betalningar och fakturor?
Du kan se dina notifieringar, betalningar och fakturor på Min Service.
Gå till Min Service
Copied
Varför har jag fått en påminnelse på en faktura jag redan betalat?
Antagligen har påminnelsen skickats ut precis innan vi fick in din betalning. Då det tar några bankdagar för oss att få betalningen.
Om du nyligen betalat, dubbelkolla att Plusgiro-kontot och OCR-numret på inbetalningen stämmer mot fakturan. Du kan även kontrollera så att summan har dragits från ditt bankkonto.
Copied
Hur lång tid tar det för min betalning att komma in?
Det tar vanligtvis ungefär två till fyra bankdagar (helgfria vardagar) för din betalning att registreras hos oss.
Copied
Kan jag flytta fram förfallodatum på min faktura?
Nej, tyvärr kan vi inte flytta ditt förfallodatum på en specifik månadsfaktura. Däremot kan vi ändra utskriftsdatum på din faktura mellan 12 och 18 varje månad, vilket resulterar i olika förfallodatum.
Copied
Vad har ni för betalningsalternativ?
De flesta av våra försäkringar kan du ha på månadsbetalning eller årsbetalning. Utöver pappersavi kan du betala via autogiro eller e-faktura för dina månadsbetalningar – då slipper du även aviavgiften på 39 kr.
Här kan du läsa mer om våra betalningsalternativ
Copied
Jag har flyttat och får inte min faktura till rätt adress?
Om du har flyttat är det bra att du så snart som möjligt meddelar oss detta så att vi kan uppdatera din fakturaadress.
Fyll kontaktformuläret för att meddela oss din nya adress.
Copied
Jag saknade täckning på kontot när pengarna skulle dras via autogiro, vad händer nu?
Om det inte finns täckning på ditt bankkonto vid dragningsförsöket via autogiro kommer fler dragningsförsök göras dagarna därpå. Vi gör max tre dragningsförsök. Om det fortfarande inte finns täckning på ditt bankkontot vid de nya dragningsförsöken skickas en påminnelse med påminnelseavgift per post till dig.
Copied
Varför faktureras jag varannan månad?
Om du har en försäkring/tjänst där du betalar ett belopp som är under 40 kr i månaden så faktureras du för två månader varannan månad.
Om du betalar via pappersfaktura kan du enkelt registrera dig för autogirobetalning.
Copied
Jag har fått en slutfaktura. Hur gör jag och vad är det?
En slutfaktura skickas ut när dina ordinarie månadsbetalningar är försenade eller inte har betalats alls. Slutfakturan sammanfattar även de kommande betalningarna för resterande månader av din försäkringsperiod.
Copied
Varför får jag alltid fakturan så sent?
Vi skickar din faktura mellan den 12 och 18 varje månad. Vi skickar den med B-post och den kommer vanligtvis fram till dig inom fyra dagar.
Copied
Har jag samma OCR-nummer varje månad?
Betalar du månadsvis har du alltid samma OCR-nummer. Om du däremot har en årsfaktura skiljer sig OCR-numret från år till år. Det är viktigt att du ser till att du använder dig av rätt OCR-nummer när du betalar.
Copied
När får jag min faktura?
Vi skickar din faktura mellan den 12 och 18 varje månad, och den når dig vanligtvis fyra dagar efter det. Om du tecknat din försäkring eller tjänst hos oss i mitten eller slutet på en månad kan det vara så att du får betala i efterskott och får därmed din faktura först månaden efter.
Copied
Mina fakturor har gått till inkasso, hur gör jag nu?
En faktura skickas till inkasso om du ligger efter med två månadsbetalningar eller om du inte har betalat påminnelseavgifterna för två månader. Innan fakturan skickas till Inkasso får du även en slutfaktura skickad till dig.
Copied
Jag har nyligen anslutit till autogiro. Hur vet jag att det funkar?
Beroende på om du ansökt om autogiro via din bank digitalt eller via en postal blankett kan det ta lite olika lång tid innan den registreras. Därmed kan det vara så att du hinner få och ska betala en månadsfaktura till innan registreringen gått igenom.
Copied
Hur avslutar jag mitt autogiro?
Du avslutar autogirobetalningarna själv via din internetbank eller genom att kontakta din bank. Vi kan tyvärr inte göra det åt dig.
Copied
Hur lång tid tar det innan autogiro fungerar?
Det tar ungefär 2 veckor från det att vi fått din autogiroansökan till att autogiro är aktiverat.
Copied
Hur ansluter jag mig till autogiro?
Du kan enkelt ansluta dig till autogiro genom att fylla i en Autogiroanmälan på vår hemsida.
Om du hellre vill fylla i en pappersblankett så kan vi posta en blankett till dig.
Copied
Jag har sagt upp min försäkring men ändå fått en faktura
Du betalar i de flesta fall din försäkring i efterskott, vilket innebär att du får den sista fakturan först efter att din försäkringsperiod har löpt ut.
Skydda den som skyddat dig
Bedrägeriförsäkringen som skyddar de du älskar
Mysafety’s bedrägeriförsäkring erbjuder ett omfattande skydd vid exempelvis bluff-sms, telefonbedrägerier eller id-kapningar. Försäkringen kan ge ekonomisk ersättning och hjälp genom hela processen – från polisanmälan till kontakt med bank och jurister.
Det bästa av allt – du tecknar försäkringen åt dig själv och då försäkras även dina föräldrar. Ett enkelt sätt att ta ansvar för den som har varit din trygghet under uppväxten.