- Under spärrsamtalet går vi tillsammans igenom vilka värdesaker du har förlorat och som ska spärras samt hur förlusten har skett.
- Vi spärrar alla dina förlorade kort, värdehandlingar och värdesaker inom ett par minuter efter avslutat spärrsamtal.
- Om möjligt hjälper vi dig att beställa nya kort. Vissa kortutställare och banker kräver att du gör detta själv.
- Skulle vi inte hitta någon värdehandling som du förlorat återkopplar vi till dig för att säkerställa att det inte är registrerat hos en annan utställare.
- Du får en spärrapport hemskickad till dig efter att spärren har genomförts. Den innehåller bland annat hur handlingarna förlorades, vilken tidpunkt det skedde, vilket land det skedde i, om ersättningskort har/ska beställas, vem vi har varit i kontakt med hos varje utställare.
Bra att ha till hands när du ringer in
- Dina personuppgifter eller kundnummer.
- Vilka kort och handlingar du har tappat/förlorat.
Registrera dina handlingar för snabbare spärr
När du behöver spärra dina handlingar går det oftast smidigast om du registrerat dom i förväg. Det gör du genom att kontakta kundservice.
Om du har registrerat dina handlingar digitalt tidigare kan du se dom på MinSpärrservice