Martin blev uppringd av vad han trodde var Transportstyrelsen, som meddelade att Martin av misstag hade betalat skatten på sin bil två gånger, och därför skulle få tillbaka den felaktiga övertransaktionen.
Vill du veta mer om vårt Bedrägeriskydd?
Läs mer och teckna här
Bedragaren bad Martin att öppna sin bankdosa för att bekräfta återbetalningen, och Martin signerade.
Det Martin inte uppfattar när han signerar återbetalningen är att Bedragaren har skapat ett nytt BankID, som gör det möjligt att göra alla typer av köp och lån samt rentav tömma Martins konto på pengar.
Vill du veta mer om vårt Bedrägeriskydd?
Martin får strax efter ett larm via SMS från mySafety som säger att en kreditupplysning har tagits i hans namn. Martin börjar känna oro, och kontaktar sin bank som förklarar att ett BankID har skapats i hans namn, samt att hans konto är länsat på pengar.
Han förstår också senare i och med kontakten med mySafety att kreditupplysningen är från en bank, som i sin tur förklarar att ett lån har tagits i hans namn.
Banken valde att inte ersätta Martin, eftersom han själv hade signerat med sitt BankID i samband med bedrägeriet. I de flesta fall anser inte banken ha någon skyldighet att hjälpa kunderna vid social manipulation, och särskilt inte då ens eget BankID är inblandat.
Martin vände sig därför till mySafety för att ansöka om ersättning för sitt Bedrägeriskydd. Efter anmäld skada kunde Martin som tur var få ersättning för de summor han hade blivit av med, inklusive betalningskraven han fått på lånet som felaktigt togs i hans namn.
Martin fick en ersättning på 30 000 kronor.
(Denna berättelse är fiktiv)