mySafety Försäkringar AB logo
Meny
  • Kundservice 08-505 530 00
  • Spärr/jour 020-42 42 42
  • Anmäl skada
  • Försäkringar och produkter
    • Bedrägeriskydd med ID-skydd
    • ID-skydd
    • Ekonomisk Trygghetsförsäkring
    • Olycksfallsförsäkring
    • Självriskförsäkring Hem
    • Självriskreducering Bil & MC
    • Självriskförsäkring Mobil
    • Självriskreducering Båt
    • Näthatsförsäkring
    • Köpskydd
    • Stöldförsäkring
    • Nyckelförsäkring
    • Passförsäkring
    • Nyckelbricka
  • Kundservice
    • Min Service
    • Kontakta oss
    • Anmäl skada
    • Vanliga frågor
    • Personuppgiftspolicy & GDPR
    • Villkor och blanketter
  • Om mySafety
    • Om mySafety
      • Om oss
      • Vårt kvalitetsarbete
      • Våra marknader
      • Vårt ansvar
      • Våra värderingar
      • Ledning
      • Försäkringsförmedling
    • Våra partnersamarbeten
    • Vi brinner för
      • Årets Nätängel
      • Snällast i Almedalen
      • Romanen Övertaget
    • Pressrum
  • Företag
    • Bolagsskyddsförsäkring
    • ID-skyddsförsäkring: Ledning...
    • Kontakta oss
  • Varför skydda sig?
    • Bedrägeri & ID-kapning
      • Behöver man ID-skydd?
      • Därför räcker inte hemförsäkringens ID-skydd
      • Bästa ID-skyddet?
      • Vad är ID-kapning?
      • 5 tips för skydd mot ID-kapning
      • Skydda & spärra personnummer
      • Utsatt för ID-kapning?
      • 8 myter om ID-stöld
      • Statistik ID-kapningar
      • 7 vanligaste bedrägerierna
      • Webbserie: KAPAD
      • Vad är Darknet - Deep Web?
      • Undvik att bli Facebook hackad
    • Din ekonomi
      • Slipp självrisk: hemförsäkring
      • Så räddar du budgeten om du blir sjuk och inte kan jobba
      • Trygghetsförsäkring – alternativ till inkomstförsäkring?
    • Näthat
      • Så fungerar Näthatsförsäkring
      • Vad är näthat?
      • Utsatt för näthat?
    • Borta & hemma
      • Inbrott och stöld hemma
      • Spärra adressändring
      • Säkerhet på flygplats
      • Så reser du säkert
    • Säkerhetstips
      • Blippkort – så betalar du säkert kontaktlöst
      • Handla säkert
      • Spara en ICE-nödkontakt
      • Säkra dina lösenord
    • Personlig säkerhet
      • Olycksfall - därför behöver du skyddet
    • Säker bil
      • Få hjälp med självrisken Bil&MC
      • Ta hand om dina bildäck
    • Våra kunder berättar

Search form

Bedrägeriskyddet gav Martin ersättning – även när banken svek

Martin blev uppringd av vad han trodde var Transportstyrelsen, som meddelade att Martin av misstag hade betalat skatten på sin bil två gånger, och därför skulle få tillbaka den felaktiga övertransaktionen.

Vill du veta mer om vårt Bedrägeriskydd?
Läs mer och teckna här

Personen från ”Transportstyrelsen” som vi bör kalla Bedragaren beskrev på telefon ett händelseförlopp som kändes troligt för Martin, då han precis hade betalat in skatten på bilen och inte kontrollerat sitt konto på några dagar. Därför anade han inget oråd under samtalet, utan tyckte snarare att det var bra service från Transportstyrelsen att kontakta honom.

Bedragaren bad Martin att öppna sitt BankID för att bekräfta återbetalningen, och Martin signerade. Han kunde i efterhand inte minnas att det stod något annat än ”Transportstyrelsen” när han signerade, men trodde med säkerhet att han hade reagerat om det stod något annat.

Det Martin inte uppfattar när han signerar återbetalningen är att Bedragaren har skapat ett nytt BankID, som gör det möjligt att göra alla typer av köp och lån samt rentav tömma Martins konto på pengar.

Vill du veta mer om vårt Bedrägeriskydd? 

Martin får strax efter ett larm via SMS från mySafety som säger att en kreditupplysning har tagits i hans namn. Martin börjar känna oro, och kontaktar sin bank som förklarar att ett BankID har skapats i hans namn, samt att hans konto är länsat på pengar. 

Han förstår också senare i och med kontakten med mySafety att kreditupplysningen är från Ferratum Bank, som i sin tur förklarar att ett lån har tagits i hans namn.

Banken valde att inte ersätta Martin, eftersom han själv hade signerat med sitt BankID i samband med bedrägeriet. I de flesta fall anser inte banken ha någon skyldighet att hjälpa kunderna vid social manipulation, och särskilt inte då ens eget BankID är inblandat. 

Martin vände sig därför till mySafety för att ansöka om ersättning för sitt Bedrägeriskydd. Efter anmäld skada kunde Martin som tur var få ersättning för de summor han hade blivit av med, inklusive betalningskraven han fått på lånet som felaktigt togs i hans namn.

Martin fick en ersättning på 30 000 kronor.
(Denna berättelse är fiktiv)

 

mySafety erbjuder försäkringar för nya vardagsproblem och brott, till både privatpersoner och företag.

Vi tycker att alla förtjänar ett bra skydd i en digital värld.

  • ID-stöld
  • Näthat
  • Frågor och svar
  • Skadeanmälan
  • Jobba hos oss
  • Om mySafety

Vårt nyhetsbrev

Ange din e-post och få våra nyheter och erbjudanden.

Så hanterar vi dina personuppgifter

© mySafety Försäkringar AB
  • Om cookies
  • Personuppgiftspolicy
  • Sitemap